Dat zijn ook de leukste grappen. De onderwerpen waarvan je weet dat er al iets ''speelt'', voor zoiets te gebruiken. En dan loopt er iemand dwars door de grap heen om er nog een schepje bovenop te doen, waardoor twijfelaars over de streep getrokken worden.
Jaren geleden heb ik eens een groep bewoners van koopwoningen tegen me in het harnas gejaagd. Het verhaal is bij sommigen hier bekend,maar in grote lijnen komt het hierop neer: mensen hadden die woning gekocht vanwege het parkachtige uitzicht. Op een gegeven moment kwam er een bewoner naar me toe, en zegt: lekker makkelijk toch, he meneer? Parkje voor de deur, ligstoel erbij......
En ik: ja hoor, heel mooi, vooral met dat groepje bomen daar.
Enkele weken later stond in het wijkblad het verhaal dat er nou net uitgerekend op die mooie plek een bejaardencomplex zou verrijzen van 4 verdiepingen, met alle gemaksvoorzieningen erbij. Na bezwaar van omwonenden was het aantal verdiepingen al teruggebracht van 6 naar 4.
Uiteraard zou met toeters en bellen de eerste spade symbolisch in de grond worden gestoken. Op de eerste zaterdag van april, om 19.00 uur. Fanfare erbij, wethouder van RO erbij.....(die hebben we niet eens, maar goed). Jammergenoeg kwam er slechts 1 persoon daadwerkelijk met een versierde schop opdagen, maar het grootste leed was al telefonisch geschied. Enthousiaste mensen aan de telefoon: waar ze zich konden inschrijven, maar ook mensen die laaiend waren op de gemeente Maastricht, omdat die dit zomaar had toegelaten.
Komt er iemand naar me toe, om me voorzichtig ervan te overtuigen dat het wellicht om een 1-aprilgrap ging. Ik zei: dat weet ik, u zegt dit namelijk tegen de bedenker van het hele verhaal.
Nu ging er kort daarna op een andere plek inderdaad de schop in de grond, maar dat was vanwege de start van de bouw van een tandartsenpraktijk, even verderop. En NOG waren er mensen die dachten dat de plannen van het bejaardencomplex daar TOCH doorging.