Zat paar dagen geleden even kort te rekenen - had mezelf gemiddeld 2 als doel gesteld zonder te bedenken of het mogelijk was. Dus vandaar laatst de volgende verwachting gemaakt:
Over 100 games verwacht ik ongeveer:
13 correct te hebben [13*5=65 punten]
53 correcte resultaten te hebben [dit is inclu. de 13 correct, dus 40*2=80]
-> van deze 40 wedstrijden vermoed ik globaal de helft van de keren 1 van beide doelpuntensaldo's goed [20*1=20]
bij 25 van de 47 overblijvende wedstrijden waarbij een ander resultaat is, 1 van de doelpuntensaldo's goed te hebben. [25*1=25]
65+80+20+25 = 190 -> Vandaar dat ik m'n verwachting bijstelde naar 1.9 punt per wedstrijd.
Dit is natuurlijk slechts een schatting. Vooralsnog zit ik er boven [2.185], wat enigszins opmerkelijk is aangezien ik meestal bij nieuwe seizoenen nog wat in moet komen. Grote factor is nog de variantie door het beperkte aantal gespeelde wedstrijden - dus pas nog even m'n verwachtingen niet aan.
--
er zijn altijd weken dat je geen punt verdient doordat alle uitslagen "onlogisch" zijn, de statistieken van vorig jaar:
het ligt er natuurlijk aan hoe voorspelbaar het seizoen wordt
Beide hebben te maken met variantie. Ja, soms heb je een slechte week - maar daar staat tegenover dat er ook soms een goede week kan gebeuren. Beide zullen elkaar ongeveer cancellen tov de gemiddelde totaal score en daarmee geen effect hebben. Ik sprak mijn verwachting niet uit op basis van de eerste 3 weken - en ging er dus ook niet van uit dat ik nu 3 uitzonerlijk goede weken heb gehad
Eerste was slecht, tweede erg goed, derde relatief gemiddeld.
Een seizoen zal ook zelden erg voorspelbaar of onvoorspelbaar zijn. Er zijn 306 wedstrijden - dan heb je uitzonderlijk veel uitschieters nodig hebben voor een significant effect. Het kan gebeuren, ik acht de kans echter vrij klein.