Er is iets wat ik al sinds de start van het seizoen.. opmerkelijk [om het positief te zeggen] vind. Namelijk de opbouw van het puntensysteem. Vond daarentegen dat ik op dat moment weinig reden had om een opmerking te plaatsen, aangezien ik nog nooit van het toto-systeem hier gebruik had gemaakt.
Maar het is nu winterstop, half seizoen achter de rug - dus er is allicht wat tijd voor overweging:
Is het niet logisch om [bv met ingang van volgend seizoen] voor de puntentelling de doelpunten zelf mee te nemen.
Dus bijvoorbeeld ipv 5/3/2/1 behaalbare punten [voor perfect; resultaat+goal; resultaat; goal] verdubbelen naar 10/6/4/2 maar dan het aantal doelpunten dat je er vanaf zat in mindering te brengen [waarbij je nooit onder de 0 kunt komen]
Om dit te illustreren met twee, enigszins extreme, uitslagen van deze week - die eigenlijk de reden zijn waarom het me logisch lijkt:
Roda wint met 7-0 van Excelsior; PSV met 5-1 bij Heerenveen. Beide leverden [ook mij] een mooie 3 punten op - terwijl objectief gezien de verwachting compleet anders was dan het resultaat. Gezien mijn verwachtingen van respectievelijke 2-0 and 2-1, zouden bij voorgaand voorstel dus de nieuwe punten 1 en 3 zijn. Lijken me een stuk correcter als je kijkt naar hoe ver de verwachting van de uitslag af zat.
Het exacte veranderde puntensysteem kan natuurlijk anders zijn - maar dit leek me een makkelijk volgbare en logische mogelijkheid.
Stel immers dat Jantje en Pietje een gokje hadden gewaagd op de Roda-Excelsiorwedstrijd en verwachtingen van 1-0 en 8-0. En ze krijgen beide 3 punten alsof ze evenveel gelijk hadden - dat is toch vreemd?