een jury waarin vertegenwoordigers zitten uit de achterban van alle genomineerden.
Dat werkt vriendjespolitiek tussen die vertegenwoordigers in de hand. De Avro'ers stemmen dan natuurlijk op WIDM. Dus dan krijg je "wie werkt er bij de grootste omroep". En volgens mij is dat nog veel onwenselijker dan "wie heeft de meeste kijkers"
Waar Mies volgens mij tegen ageert is dat één persoon meerdere keren kan stemmen. Dat zorgt ervoor dat de ring gewonnen wordt door het programma wiens kijkers het meest bereid zijn om veel geld uit te geven aan een SMS-actie. Oftewel, het programma wiens kijkers de Ring het belangrijkst vinden (even simpel gezegd hè).
Het punt is, er worden
stemmen geteld, in plaats van
stemmers. Het is hier bijna letterlijk "wie het hardst schreeuwt" (nl. wie het meeste betaalt).
Het is heel makkelijk om het aantal stemmen te beperken tot
één stem per telefoonnummer. Tja, tegen wie drie telefoons heeft valt niet op te treden. We kunnen niet controleren wiens stem er door een SMS'je wordt gerepresenteerd. Maar er is nu gewoon
helemaal niets gedaan om meerdere keren stemmen onmogelijk te maken, als ik de verhalen zo lees.
Wat je ook kan doen is
alleen stemmen toestaan van accounts die minimaal één dag oud zijn. Om dan honderd stemmen te maken moet je
de dag ervoor honderd accounts aanmaken en op de dag zelf honderd keer inloggen, stemmen en uitloggen. Dat maakt het al vervelender om te doen, maar ten tweede is het dan niet zo dat er nieuwe stemmen kunnen worden gegenereerd
op basis van de tussenstand. Want je moet dus al een dag ervoor beslissen of en hoe vaak je gaat stemmen.
En uiteraard beperk je het aantal accounts tot
één account per e-mailadres. Honderd keer stemmen vereist dan eveneens honderd e-mailadressen. Ook die zijn gratis aan te maken, maar dat maakt heel vaak stemmen alleen maar nog vervelender, terwijl het voor die mensen die één keer stemmen (
zoals het hoort) niet uitmaakt. Dat is dus ook gunstig voor de eerlijkheid van het proces.
Verder vind ik dat er géén tussenstand moet zijn. Gewoon
helemaal geen tussenstanden tonen. Nergens. Niet op internet, niet in het programma, niet in reactie-SMS'jes of waar dan ook. De laatste seconde voordat de lijnen sluiten, moet nog totaal ongewis zijn welk programma hoeveel stemmen heeft. Dat is toch het eerlijkst! Dat is de enige manier om stemmen-op-A-want-B-ligt-zover-voor te voorkomen.
Tot slot het campagne voeren oftewel oproepen tot stemmen. Als ik eerlijk ben denk ik dat WIDM dat simpelweg nodig heeft. Als campagne voeren niet zou mogen dan zou iedereen WIDM al weer vergeten zijn, 't is immers ruim een half jaar terug. Bovendien kun je dit niet echt verbieden.
Ik bedoel, het is niet alsof het niet anders
kan. Maarja. Het aantal binnenkomende SMS'jes (= het aantal €€€€) beperken...jaaaa daar kunnen we niet aan beginnen