Op twitter verscheen nogal wat negatieve kritiek. De vergelijking met de serie afleveringen van 20 jaar geleden werd vaak gemaakt. Hebben jullie naar die serie gekeken, en wat vonden jullie van die kritiek?
Ik heb de serie twintig jaar geleden zeker gezien, maar was nog jong en meer dan de tijgers, de kleine mannen, de cellen en het onder het fort zwemmen kon ik me niet echt herinneren...
Toen bekend werd dat Fort Boyard terugkwam, werd ik verrast door de overweldigende reacties die we daarop kregen. Heel veel mensen waren blijkbaar al heel lang op dit nieuws aan het wachten. Geweldig natuurlijk, dat ongelooflijke enthousiasme. Maar ook wel spannend. Want dat betekende dat wij -als makers- tegen de legende van twintig jaar geleden moesten opboksen. En ja, konden wij wel op tegen die herinnering, die gedurende twintig jaar is uitgegroeid tot enorme proporties?
Wij hebben -binnen de mogelijkheden die er waren- onze stinkende best gedaan om er zo'n leuk programma mogelijk van te maken. En getuige de kijkcijfers en veel reacties zijn veel mensen gelukkig positief over het eindresultaat. Al zijn er natuurlijk ook kijkers die het twintig jaar geleden leuker of beter vonden. Dat kan ik begrijpen; er zijn wat zaken veranderd aan het programma, waar je over kunt discussieren. Maar tegelijkertijd denk ik dat wanneer we het programma op precies dezelfde manier hadden gemaakt als twintig jaar geleden er veel meer kritiek was gekomen.
Ik ben er in ieder geval trots op bij dit programma betrokken te zijn. Voor mijn gevoel zijn er in dit genre vier oer-programma's: Peking Express, Expeditie Robinson, Wie is de Mol en Fort Boyard. En ik ben bij alle vier betrokken geweest. Als maker bij Robinson, als eindredacteur/presentator bij Peking Express, als deelnemer bij WIDM en nu ook als presentator bij Fort Boyard. Mijn kwartet is dus compleet!