Aangezien ik ongeveer al 15 seizoenen naar de franse versie kijk, kan ik concluderen dat de nederlandse versie een simpele maar snelle versie is van het orgineel. Dit komt door de zendtijd (20 jaar geleden duurde de nl versie 90 min., franse ca. 2 uur)en de opzet van het programma. Hiermee bedoel ik de teams. Het laatste seizoen in frankrijk was ook met teams en was toch minder leuk als met een enkel team. Daarnaast hebben ze de spannendste onderdelen laten vallen, zoals het codewoord aan het eind van het programma en het ontsnappen uit de kelders (kerker) van het fort waar je normaal terecht komt als je niet optijd uit een kamer komt.
Ook mis ik onze oude vriend Passe-Muraille in het torentje met zijn hersenkrakers, die oude man hoort gewoon bij het fort net als Passe-Partout, die er gelukkig wel bij is.
Er wordt veel gesproken over de spanning van het programma dat dat door 20 jaar tv vminder is, maar als je de franse versie kijkt is dat zeker daar nog aanwezig.
Tevens vond ik het zelf erg jammer dat je naar een interview moet gaan zitten kijken terwijl je juist de actie wilt zien in het fort.
Maar er zijn natuurlijk ook positieve dingen zoals de ruim 1 miljoen kijkers!
Ik blijf zeker kijken en hoop dat het volgend seizoen wat meer terug gaat naar het orgineel, plus een half uur meer zendtijd natuurlijk!