Volgens mij heb ik dit nog niet op het forum gespot. Vandaag vond ik een oude aflevering van 'De Sleutels van Fort Boyard' op
Youtube. Het betreft de laatste aflevering van het eerste seizoen, gepresenteerd door Bas Westerweel en Ria Visser en destijds geproduceerd door Harry de Winter (IDTV).
Ik vind het leuk om dit weer eens te zien. Volgens mij heb ik destijds uitsluitend het tweede seizoen met Hans Schiffers gezien. Qua concept is deze versie echter vrij vergelijkbaar, al ontbreken de echt enge opdrachten en het codewoord in de schatkamer.
Wat mij betreft benadert deze versie meer de sfeer die ik ook in het Fort Boyard van 2011 had willen zien. Hoewel het in bepaalde opzichten (presentatie, sommige spellen) vrij basic of zelfs brak is (het betreft echter ook een programma van 20 jaar geleden), geef ik toch de voorkeur aan hoe hierin het fort wordt benaderd: veel meer als een mysterieus ding met eigen karakters. Ook heeft het bemachtigen van sleutels hier echt nut, doordat dit invloed heeft op hoeveel munten ze uiteindelijk kunnen verzamelen.
Naar mijn mening hadden ze deze versie veel meer als uitgangspunt mogen gebruiken voor de oppgepimpte versie van 2011 en de BNN/Wipeout-achtige joligheid achterwege mogen laten.
Velen hebben op dit forum aangegeven de oude versie beter te vinden. Wellicht was de herinnering eraan echter mooier dan hoe het programma daadwerkelijk was. Wat vinden jullie nu het originele beeldmateriaal weer is terug te zien?