Gezien morgen de finale komt, leg ik nu vast mijn kaarten op tafel. Met een risico van 66,67% dat ik voor het eerst sinds 2006 in de finale de verkeerde mol aanwijs, neem ik bij deze (zo goed als) definitief de volgende stelling in:
"Annemarie is de Mol"
En wat hiervoor precies de reden is? Ze hebben allen zo hun voors en tegens. Marit stemde wss op Annemarie en ze raakte het vlot. Echter is het nog altijd mogelijk dat Marit echt een zooitje van de test heeft gemaakt (als we haar interview mogen geloven had ze zelfs de goede mol) en dat vlot kan per ongeluk of door een ander zijn geraakt.
Kijk ik echter naar de anderen, dan is Liesbeth de meest voor de hand liggende mol. Doet weinig goed, en de beste plek in de onderhandelingen. Echter is het bij Liesbeth opvallend dat ze vaak de beste positie voor de mol heeft, maar deze als mol verkeerd invult. Bij het munitiedepot direct naar haar eigen bord rijden, de beste mensen op de toren zetten. Daarnaast helpt ze anderen in het vliegtuig aan goede antwoorden en kapt ze William af in de discussie bij de visopdracht. Twee dingen die je als mol ook had kunnen laten.
Hadewych is op basis van verdenkingen het meest logisch als mol, maar voorspelt zichzelf dan verkeerd bij het abseilen, strijdt op de brug om 1000 ipv 1500 euro, beantwoord de vraag over de bruggen goed, pakt geld in het Labyrinth en merkt tijdens de rondleiding eerder dan Tim op dat zijn telefoon gaat, niet logisch voor een mol.
Annemarie doet ook wel goede dingen tijdens opdrachten, maar vaak niet doorslaggevend (afgezien van eventueel die vuurpijl) Als leidende factor in mijn keuze heb ik besloten om niet meer teveel waarde aan enkel de onderhandelingen te hechten en ook niet puur naar afvallers, hint of geld te kijken, maar terug te vallen op een aloude regel: "De mol heeft voorkennis"
Voor Liesbeth (munitiedepot, snorkelen met niet waterproof mascara, rondleiding) en Hadewych (rondleiding, abseilen) zijn er naar mijn mening diverse indicaties dat zij niet over voorkennis beschikken. Voor Annemarie heb ik die niet. Sterker nog, van haar heb ik juist het meest de indruk dat ze de opdrachten vooraf al kende.
Dus daarom: "Annemarie is de mol!" (gok ik :p)