Dat wisselen van presentator heeft op zich geen toegevoegde waarde, maar is op zich niet uitgesloten.
Het zou betekenen dat de beelden die we op het zwarte strand van VIK hebben gezien, niet uit het begin van de opnames stammen. Want de bewuste persoon met de winterjas en muts op, dat zou Art zijn.
Als Pieter Jan dus in de loop van de serie zou worden vervangen, is het immers raar dat Art er dan al bij is.
Alle scenario's op een rijtje gezet: feit is dat de groep op Schiphol gespot is, en dat dat gebeurd is VOOR 24 mei. Want de ´´scoop´´ stond in de Prive van 24 mei, voor zover ik terug kon redeneren. Het blad wordt, naar ik aanneem, op 23 mei gedrukt, en het lijkt me sterk dat er een reportage over vertrekkende mol-deelnemers zoveel haast heeft dat die dezelfde dag nog in de druk wordt meegenomen.
Dan Art.
Ten tijde van de opnames zat ik in Bulgarije. Daar had ik de beschikking over internet, en ik heb toen ook meegedaan aan de reacties op de berichten van Evert Santegoeds.
Op 23 mei waren de verkiezingen voor de Eerste Kamer. Leden van de Provinciale Staten kozen toen de nieuwe leden van de Senaat. Ik schreef toen dat ik tweets van Art had gezien op die dag, die over de verkiezingen gingen. Helemaal onmogelijk is het natuurlijk niet, maar ik vond het een beetje vreemd, ik kon het niet helemaal plaatsen dat Art over deze verkiezingen aan het twitteren was, op een dag dat de groep kennelijk naar IJsland vertrok, dan wel al op IJsland zat.
Dan zit ik aan te hikken tegen die twee datums waarop PJ te zien is geweest in eenvandaag. 21 en 31 mei, dus. Tussen die twee datums in was PJ niet te zien, 30 mei was ie in Amsterdam met dat kunstdebat, en 31 mei weer bij eenvandaag. Dat past wel. Mits die wissel natuurlijk plaatsgevonden heeft.
Helemaal uit te sluiten is dit niet, want ook Angela heeft op een leuke manier het stokje aan Karel overgedragen. Maar zij was slechts heel even te zien, als grondstewardess bij het vertrek naar Buenos Aires.
Ik zou zeggen, wie er een plausibelere verklaring voor heeft: be my guest.