Als er een cluster van 3 was lijkt het me redelijk aan te nemen dat het 1x -500, 1x 500 en 1x niks was, om de kansen gelijk te houden in die zin. Men wist immers niet van te voren in welke groep de mol terecht zou komen, afhankelijk van te vormen duo's en wat de eerste groep (waar de mol bij voorkeur niet bijzat) zou beslissen aangaande wie naar welk cluster zou gaan.
Als een kandidaat daar aankomt is er 2/3 kans dat het niks positiefs is in ieder geval - en de mol heeft dan sws een perfecte dekmantel want een kandidaat kan het alleen bij geweldig toeval beter doen.
@Jonne:
Nee we weten geen verhoudingen voor zover ik me kan herinneren.
Op verschillende plekken lag een verschillend aantal kokers.
Maarten had het over iig 1 'positieve' koker, maar dat er ook lege en zelfs negatieve kokers waren.
Veronderstellend dat Maarten hier inderdaad weergaf wat de opdracht was, lijkt het erop dat er duidelijk gemaakt is dat slechts 1 koker het positieve bedrag bevatte. (Anders slaat zijn biecht over de mogelijk slechte kansen in deze opdracht nergens op sws).
De verhouding van de rest (i.e. nul of negatief) is voor zover ik na kan gaan niet besproken.
Het meest waarschijnlijk lijkt me bij de 5 kokers bijvoorbeeld: 1 negatief, 3 niks en 1 positief. Weinig kans op winst en veel kans om iets als molsactie te betitelen zowel om andere kandidaten verdacht te doen lijken als om het molverhaal achteraf te verkopen (denk bijv aan Patrick die een goed antwoord gaf bij het levend stilleven, wat als molsactie werd gepresenteerd
)