Ik kan en wil dit niet geloven, ik heb op het forum van de officiële site al eens gevraagd wat men zou doen als de mol door onvoorziene omstandigheden weg zou vallen. Onvoorziene omstandigheden kunnen zijn ziekte, ongeval, overduidelijke signalen richting mol, en noem maar op. Ik vroeg de AVRO toen, of er een soort rampenscenario klaar lag voor het geval men halverwege de opnamen zonder mol kwam te zitten, door wat voor idiote reden dan ook. (Die vraag stelde ik overigens in dag vage topic van Van der Eng, een topic dat door de makers van die site inmiddels is weggehaald, jammergenoeg).
Er werd vol ongeloof op mijn vraag gereageerd, bij zo'n mogelijkheid had men nog niet stilgestaan, want men was er altijd vanuit gegaan, dat men met een geschikte mol, ook een persoon had die dat het hele spel kon en zou volhouden.
Ga maar na: door een riskante opdracht valt iemand uit, kijk naar Corry in serie drie in België, (die raakte geblesseerd als ik het goed heb begrepen). Zoiets zou ook de mol kunnen overkomen. Wat moet de crew dan doen? Het spel doorzetten met een andere kandidaat kan niet, dit geldt voor alle kandidaten, dus inclusief de mol.
De enige mogelijkheid zou zijn, om de hele serie vanaf het nulpunt op te nemen, met een complete ploeg nieuwe kandidaten.
Zou men met de oude kandidaten plus 1 nieuwe doorgaan, dan zijn ze allemaal in het nadeel ten opzichte van elkaar, dus het zou alleen een theoretische oplossing zijn. Maar in de praktijk is het zo dat de kandidaten die niet op de voortijdig uitgevallen mol stemden, dan in het voordeel zijn ten opzichte van die kandidaten die dat WEL hebben gedaan, want die laatsten moeten plotseling omschakelen, en daarom valt die mogelijkheid af.
Ik zet mijn vraagtekens dus bij de uitleg van Chrizz, hoewel er redenen aanwezig zijn om dit desondanks te geloven. We weten het pas op 25 mei, ik denk dat ze het niet zullen onthullen in de ontknoping, omdat het volgens mij geen onderdeel van het spel was. We zullen Astrid, als ze de 25e in Amersfoort is, dus eens zelf aan de tand moeten voelen.
Laten we dit vooral niet vergeten: als ze inderdaad voor het geld heeft gekozen omdat ze het goed kon gebruiken: met alle respect, maar wie kan er GEEN € 7000,-- gebruiken? Er zijn dagen dat ik die niet als wisselgeld in mijn broekzak heb zitten. Dan kom ik tot de conclusie dat er iets mis moet zijn gegaan met de screening. Aan de andere kant kan ik me ook heus wel voorstellen dat Astrid als moeder van zo'n leuke kinderen haar dochtertjes mist. Dus erg hard afvallen doe ik haar niet.