Wie denkt trouwens net als ik dat het Liesbeth is die we op 39:33 "niet doen" horen zeggen? Als Tim achter de gids aanloopt die naar binnen gaat. Stem: "Niet doen!" (39:33) Tim: "Alleen kijken, we kunnen toch kijken?" Dat het even later Anne-Marie is die dit tegen Tim zegt is duidelijk, maar volgens mij was het dus eerst Liesbeth (en Hadewych).
Even teruggeluisterd en ik denk ook inderdaad dat dat Liesbeth is.
Liesbeth, Hadewych en later ook Anne-Marie roepen dus alledrie dat ze de toren niet in moeten gaan. Ik denk dat A-M als mol merkte dat er eigenlijk geen twijfelstemming in de groep heerste. Marit werd teveel vertrouwd. William en Tim dreigen wel om de toren in te gaan, maar waren ze het echt van plan? Misschien deden ze het wel alleen om 'hun mol' uit te testen en beiden verdenken A-M. Zouden ze anders geen discussie zijn aangegaan met de anderen? Zo van "
moeten we niet toch naar binnen gaan, want we vertrouwen Marit niet en misschien wint ze wel een vrijstelling door ons te misleiden of zo?".
Op het moment dat er geen twijfel en discussie in de groep is over zo'n beslissing, kun je als mol weinig meer doen, behalve dat moment aangrijpen om verdenkingen van je af te schudden en de kandidaat uit te gaan hangen. Dat is wat er denk ik gebeurd is daar. De enige andere optie is m.i. dat Frits de mol is. Op zich prima als mensen die tunnel in willen, maar ikzelf zie het nog niet (op basis van de andere opdrachten en zijn algehele houding).
Mijn algemene redenering is als volgt:
Net als bij
mols gedrag moet je je ook bij
onmols gedrag afvragen
wie dat gedrag ziet. Dus waar het voor bedoeld is.
Mols gedrag dat wordt (of kan worden) opgemerkt door (een groot deel) van de groep:Mwah, dat zou wel eens heel goed een nepmol kunnen zijn. Als het niet leidt tot meer verdenkingen heb je er immers niks aan als kandidaat. (William vertoont dit gedrag m.i. bijvoorbeeld)
Mols gedrag dat zich niet afspeelt ten overstaan van (een groot gedeelte) van de groep of niet door de groep gecontroleerd kan worden:Dat zou heel goed een echte mollenstreek kunnen zijn. Een nepmol heeft hier immers niks aan. (Zou kunnen gelden voor sommige antwoorden op de trap bijvoorbeeld. Als nepmol heb je er niks aan bewust een fout antwoord te geven, zonder dat anderen weten/vermoeden dat jij dat gedaan hebt)
Onmols gedrag ten overstaan van de (hele) groep:Moeilijk iets van te zeggen. Ligt aan de andere opties die er op dat moment zijn en hoe de verdenkingen liggen. Kan echt onmols gedrag zijn of een poging van de mol om verdenkingen af te schudden. (Dat laatste zou het geval kunnen zijn geweest bij A-M bij de toren)
Onmols gedrag terwijl er geen of weinig anderen bij zijn:Als iemand alleen is, is het sowieso een red flag dat diegene gewoon kandidaat is (tenzij er vervolgens nog een twist komt, uiteraard). Als er iemand bij is, hangt het er nog een beetje vanaf hoe erg die ander hem/haar verdenkt. (Dat Marit op de toren de groep ineens van verre ziet aankomen en Maarten er zelfs voor onderbreekt, is voor mijn gevoel toch wel echt onmols gedrag. Dát had echt niet gehoeven, aangezien ik niet het idee had dat Maarten op dat moment twijfelde over Marits oprechtheid bij het beantwoorden van de vragen en hij zelf min of meer 'in control' was over de antwoorden)