Frits, Tim en Liesbeth komen als hoofdverdachten uit de bus bij de onderhandelingen, want het lijkt er op dat een van hen van rood naar groen gegaan is. Anne-Marie en Hadewych lijken onverdacht omdat ze doen wat ze zeggen.
Toch schrijf ik Anne-Marie nog niet af.
Stel eerst eens dat Anne-Marie niet de Mol is, maar kandidaat. Dan verdenkt ze op het moment van onderhandelen Tim. Dit blijkt uit de biechts van Anne-Marie bij de test van afl. 4. O.a. de uitspraak: "Tim. Mol met kandidatenacties." Echter, in een biecht na het onderhandelen zegt Anne-Marie "haar best te hebben gedaan de groene cirkel rond te krijgen met Hadewych en Tim". Het is erg vreemd dat kandidaat Anne-Marie er nu opeens op vertrouwde dat haar Mol Tim ook wel groen zou stemmen. Hier klopt iets niet.
Stel nu dat Anne-Marie de Mol is en dat ze het spel moet spelen zonder extra kennis van wat de anderen afspreken. Dan zou haar gedachtegang bij het onderhandelen kunnen zijn: zoveel mogelijk groen en er op vertrouwen dat minstens één iemand maximaal twee toch rood kiezen.
- A-M tegen Tim: Ik ga groen stemmen, doe mee met unaniem groen. Tim gaat akkoord terwijl hij er op wijst dat dit met een Mol in het midden niet gaat lukken.
- A-M tegen Hadewych: ik ga groen stemmen, Tim ook. We doen unaniem groen. Hadewych: Liesbeth en ik ook.
Mogelijk denkt A-M nu: Hadewych en Liesbeth gaan groen stemmen. Maar Tim niet. Die gelooft niet in unaniem groen. Wellicht verwacht ze zelfs een afspraak van maatjes Tim en Frits om samen rood te stemmen omdat de Mol dat ook doet. Dus A-M denkt: GROEN (Hadewych), GROEN (Liesbeth), ROOD (Tim), FRITS (GROEN/ROOD) en moet zelf doen wat ze zegt om de pot sowieso te legen: GROEN stemmen.
Wat A-M niet wist is dat Liesbeth (waarschijnlijk) van GROEN naar ROOD zou gaan in haar afspraak met Frits. Dit zou 3X ROOD, 2X GROEN = pot blijft gelijk betekenen. Dat het toch voor Mol Anne-Marie goed uitpakte kan dan komen doordat Tim (zenuwachtig en twijfelend over afspraak met Frits) toch GROEN stemde. Waarom? Misschien achtte Tim het beter om niet mee te gaan met Frits. We zagen al eerder aanwijzingen dat vooral Frits het verbond met Tim wil vasthouden terwijl Tim wat terughoudend reageert (joker van Frits afslaan in afl 3., de "boks" van Frits afslaan bij de executie van afl. 4).
Ik weet het: het is maar één van de 1001 scenario's en het is absoluut geen scenario waarin Anne-Marie als Mol alles onder controle heeft, het hangt van meerdere toevalligheden aan elkaar. Maar voor mij is het mogelijk nog onwaarschijnlijker dat kandidaat Anne-Marie oprecht dacht dat zelfs met Mol Tim erbij een groene unanieme cirkel wel zou lukken. Letterlijk: "Nou een grote shock. Hoe kon dat? Ik had heel erg mijn best gedaan met Tim en Hadewych om zeg maar de groene cirkel rond te krijgen."
(Ook zie ik in haar reactie een soort opluchting dat het gelukt is, maar hee, tunnelvisie.)