Ik herinner me nog in S3 dat Karen zo verdacht werd door iedereen en dat heb ik ooit nooit begrepen. Dat heb ik vaak wonderlijk gevonden, dat de verdenkingen tussen de groep en op TV zo ver uit elkaar kunnen liggen.
Mee eens.
Ik geloof bijvoorbeeld ook niet dat Nadja bij een enorme groep erg verdacht was op de fora, en toch zat een flink aantal van de kandidaten op haar.
Of Karin en Art vorig jaar bijvoorbeeld.
Nu werd in Art met name in een later stadium wat meer geïnversteerd in termen van verdachtmaking, maar ik zag gedurende de gehele serie echt niet in waarom met name Karin zoveel verdenking op zich kreeg.
Toegegeven ze verdiende weinig maar er waren ook duidelijke signalen dat ze niet de mol was mijns inziens, alsmede waaruit bleek dat ze geen voorkennis had.
Ik denk wel dat het sws anders is als je in het spel zelf zit (en in een evt. tunnel belandt..
).
Karen S3 was zeker een erg goed voorbeeld van hoe dit zowel bij BN'ers als 'reguliere' kandidaten gebeuren kan ja.
ETA:
Een kleine toevoeging.
Mensen hebben vaak de emotionele behoefte om te kiezen, in gevallen van extreme stress en onzekerheid zoals het geval is bij de Mol.
Als de mol zich in het begin een beetje low profile opstelt, valt al snel op wat out of the ordinary lijkt. Zoals Anne-Marie die ineens een vliegtuig herkent en er als eerste aankomt.
Volgens mij is het beter voor de Mol sws niet in het oog te lopen gedurende de eerste dagen (i.e. zoals Anne-marie en Liesbeth wel gedaan hebben) - want als je die verdenking eenmaal op je hebt kom je er lastig weer van af...
Het is dus beter wat minder opvallend te opereren in het begin dan kan je altijd later nog een grotere slag slaan als mensen hun mening al gevormd hebben en het een stuk lastiger is voor ze om van de door hen gekozen 'relatieve zekerheid' biedende (immers ze overleven elke ronde..) richting af te stappen en de zaken te herevalueren.
William deed dit door noodzaak. Het lijkt er echter niet op dat hij tot de juiste conclusie is gekomen, desalniettemin.