Twee dingen die me weerhielden:
1. Veel verdenking vanaf afl 1, veelvuldig in beeld. (alternatieven: Liesbeth,minstens evenveel in beeld en verdacht, Hadewych, zelden in beeld gedurende helft van serie en erna voornamelijk suggestie lijkt het??)
2. Vrij veel exposure over die dingen, die ze gedaan heeft.
Nog even reageren op jouw post.
Naar mijn mening is Anne-Marie gedurende de afleveringen juist helemaal niet verdacht neergezet door de montage/edit. Dat viel me al in aflevering 1 op en is één van de redenen dat ik vanaf het begin stug blijf volhouden aan Anne-Marie als mol. Ik vind dat er juist een enorme discrepantie bestaat tussen hoe ze in beeld werd gebracht in de afleveringen en hoeveel ze verdacht werd door haar medekandidaten. En hoe langer ze er in bleef, hoe vreemder dat werd, imo.
We horen kandidaten een paar keer zeggen of suggereren dat ze Anne-Marie verdenken. Met name op 3 momenten, als ik me goed herinner. (1) William bij het begin van de trapopdracht in afl. 2. (2) Marit tijdens het fietsen in afl. 4. (3) Frits over het kiezen van een nieuwe penningmeester in afl. 6 (in één adem met iig William). Verder komt haar naam meerdere malen voor als mensen hun verdachten noemen tijdens de testbeelden.
Maar we horen eigenlijk nooit iemand in een biecht uitleggen waaróm Anne-Marie naar zijn/haar mening verdacht is. Er wordt nooit uitgelegd wat ze dan wel of niet gedaan zou hebben tijdens een opdracht waardoor ze de mol zou kunnen zijn in hun ogen.
Ook gebeurt het niet op een indirecte manier, zoals bijvoorbeeld bij de verlate mijn. Daar worden Liesbeth en Tim (
door Anne-Marie nota bene!) indirect verdacht gemaakt door de suggestie te wekken dat de opdracht al in het begin gesaboteerd is. Als men in plaats daarvan bijvoorbeeld een biecht had laten zien van een kandidaat (of de mol dus!) die zei 'Alles liep volgens plan, maar helemaal op het eind ging het mis', dan was bij de kijker een heel ander beeld ontstaan.
Tot afgelopen donderdagavond was Anne-Marie bij de kijker nauwelijks (meer) verdacht. De meeste verdenkers die er al waren, waren ook op dit forum geswitcht na de vlotopdracht. Volgens mij waren tureluurs, Rat en ikzelf nog de enigen in dit topic die bleven volhouden. Anne-Marie stond ook bovenaan de lijst voor de volgende afvaller. Zelfs boven Hadewych, dacht ik.
Ik wil maar zeggen: zo verdacht is ze dus niet in beeld gebracht.
Mocht Anne-Marie de mol inderdaad blijken te zijn, dan ben ik wel op het juiste spoor gebracht door de montage, maar dan op de omgekeerde manier. Aflevering 1 heb ik volledig neutraal gekeken en was niet bezig met de vraag wie de mol was (houding veroorzaakt door de deceptie van vorig jaar, maar da's een ander verhaal).
Na afl. 2 dacht ik heel even 'Liesbeth!' (zoals zovelen), maar na het nogmaals bekijken van afl. 1 ben ik gelijk naar Anne-Marie geswitcht. Wat aan me knaagde was dat William in het begin van afl. 2, bij de trapopdracht, al probeert te peilen wie van de kandidaten Anne-Marie allemaal ook verdenken. Hij lijkt op dat moment vrij overtuigd van zijn mol, maar hoe kan dat in zo'n vroeg stadium? Zeker als je bedenkt dat ze niet in dezelfde groep zaten bij de gletsjeropdracht en dat hij haar op de brug slechts van afstand kon bekijken. Heeft het er dan mee te maken dat hij haar 'iets van een paal had zien pakken' tijdens de dropping? Tijdens het opnieuw bekijken van aflevering 1 viel me op dat het gesprek tussen A-M en William weliswaar getoond wordt en dat je vervolgens Anne-Marie in een biecht hoort vertellen dat het allemaal onzin was wat William zei, maar dat William zelf helemaal niet aan het woord komt over dit incident. Dat vond ik vreemd. Als men Anne-Marie echt verdacht had willen maken, zou dat verder uitgebuit zijn, dacht ik.
Mocht Anne-Marie de mol zijn, is ze dan een slechte mol omdat ze al vroeg door een aantal mensen verdacht werd? Ik vind dat op dit moment onmogelijk om te beantwoorden. Er bestaan verschillende opvattingen over wat een goede mol is. Sommigen kijken alleen naar het geld in de pot. Zelf vind ik dat niet zo'n goed criterium. Het te winnen geld wordt immers voornamelijk bepaald door de productie. Niet verdacht worden is op zich wel een opdracht voor de mol, maar m.i. niet de hoofdtaak, want dan krijg je dus mollen die geen molacties uitgevoerd hebben, alleen maar om niet verdacht te worden. De mol moet m.i. vooral proberen te saboteren, en dan het liefst onopvallend, maar opvallend kan ook als het niet op die manier geïnterpreteerd wordt. En het is leuk als de mol een beetje verwarring zaait. Een manier om dat te doen is om bijvoorbeeld, als mensen hem/haar al verdenken, ineens een keer de held uit te hangen waardoor mensen gaan twijfelen.