Goed, ik weet eigenlijk niet of dit het punt is om dit aan te snijden maar ik kan ook niet direct een ander topic bedenken omdat het wel degelijk raakvlakken heeft.
Dit is niet bedoeld als excuus, want ik denk dat AM zich vooral in afl 1/2 wat 'kandidaatser' zou hebben kunnen gedragen om verdenkingen af te wimpelen (in kleine dingen dus maar tbh dat is niet precies wie ze is sws..) maar dat is het dan ook wel.
Groepsdynamiek is al eerder ter sprake geweest..
Maar wat gebeurde er eigenlijk door de coördinator/ vertrouwenspersoon (personen?) met wie ze duidelijk overlegde?? Niemand waarschuwde haar bijtijds voor deze groepsdynamiek? Met 11 jaar ervaring op zak heeft niemand het nodig geacht om in te grijpen en te voorkomen dat de mol zo vroeg verdacht werd door een aantal mensen, ondanks de praatjes over strategie??
Daarnaast kóós men toch juist voor een 'flamboyante' opvallende Mol dus heeft men zo weinig nagedacht over de consequenties ervan, met name voor haar?!
Daarna leek het vooral 'damage-controle' maar voordien heeft men dit kennelijk ondanks de vele jaren ervaring niet geanticipeerd??
Ik wil ermee slechts zeggen dat als mensen Anne-Marie hiervoor iets aanrekenen, zij dat minstens evenzeer naar de productie toe moeten mijns inziens..
Daarnaast heeft de productie idd AM als mol gekozen dus.. Ik vind dat ze het gezien de omstandigheden erg goed gedaan heeft maar als iemand echt bezwaren heeft dan denk ik dat die eerder gericht moeten zijn aan de productie die ondanks vangnetten en zogenaamd veilige axioma's en aannames de mol behoorlijk in haar hemd hebben gezet aan het einde.. Ok ik weet niet wiens idee het was dat AM meteen bij het vliegtuig aankwam maar ik denk eerder dat dat de productie geweest is gezien alle 3-1=2 referenties en what not. En dan idd de testvraag die ook meer haar kant uit leek te wijzen...
Ik ga geen excuses maken voor wie dan ook maar ik vraag me wel degelijk af wie meer de blaam treft hiervoor, vooral gezien de productie een aantal ongelukkige keuzes heeft gemaakt sws (o.a. Marit als afvaller tonen, bewust of onbewust? Het tonen van de ontknoping vóór de werkelijke aflevering, waar weinig ruimte was voor interpretatie..).
Wat er ook 'mis' is gegaan qua verdenkingen dit jaar, los van de groepsdynamiek, is zeker in retrospect wat mij betreft deels zoniet hoofdzakelijk te wijten aan (inschattings)fouten bij de productie.
Anne-Marie kon zich alleen wenden tot hen voor informatie sws. Dus als ze zelf niet direct genoeg gevraagd heeft ect ligt dat (deels) aan haar, maar ze kreeg evenmin back-up om dat bij te sturen onder deze toch wel ongebruikelijke omstandigheden, van mensen die de serie al vele jaren regisseren..
M.a.w. ik denk dat dit echt niet op haar conto moet komen qua molse acties. Ja ik had liever actievere gezien maar gezien de groep en dynamiek denk ik dat Anne-Marie het prima deed - sterker nog had ze een groep getroffen als vorig jaar met oa Karin en Art als bliksemafleiders pur sang, denk ik dat we creatievere en gedurfdere acties hadden gezien dan wat we nu al zagen.
In die zin qua persoonlijkheid denk ik zeker geen verkeerde keuze met name omdat ze zich ook afstemde/ flexibel was gezien met wie ze in de groep zat, de opdracht en haar Molse mogelijkheden..
Echter geen goede keuze binnen deze groep mensen dat is wel duidelijk.. (Maar ik vraag me eerlijkheidshalve af wie dat wel geweest zouden zijn, gezien de vastberadenheid van Liesbeth en Frits, en de intuiïtie van Hadewych o.a... Tim liftte alleen maar mee op de informatie-flux naar het zich laat aanzien want zelf was hij niet bepaald scherp te noemen qua inzicht..
)
Da's een mening natuurlijk maar ik denk wel degelijk gestaafd door haar algehele gedrag in de serie - Ze hield zich niet schuil oid maar ze probeerde mogelijkheden te vinden binnen de beperkingen. Nogmaals: Dat had ik een Patrick, Kim of Jon graag zien doen maar dat zie ik niet voor me.. Jon qua veelzijdigheid wellicht nog maar die was veel te schijterig om het dan ook daadwerkelijk aan te gaan mijns inziens..
Goed lang betoog, kern van het verhaal: Als je iemand in deze serie en verloop iets aan wilt rekenen denk ik dat dat evenzeer zo niet meer de 'productie' moet zijn omdat ze niet bijtijds in hebben gezien wat er gaande was en haar voor dat gevaar hebben gewaarschuwd gezien alle prachtige gesprekken behind the screens..