Is Hadewych de Mol? Overzicht na 2 afleveringen. Of: Waarom Hadewych volgens mij wel eens de Mol zou kunnen zijn.
1.1 dropping Hadewych vermaakt zichzelf met "The Hills Are Alive" van The Sound of Music. (..) William zoekt kandidaten om ze naar het vliegtuig te brengen. We zagen eerder, op het moment dat Dio en William bij het vliegtuig aankomen, dat de klok 20 minuten aangaf. William komt Frits tegen. William in een biecht: "Die zei dat Hadewych nog ver stond. (..) Toen ben ik honderden meters gaan rennen." We zien William Hadewych in de verte aanspreken. Als de tijd om is staan Anne-Marie, William, Frits, Dio en Hadewych bij het vliegtuig. Dus niet: Liesbeth, Maarten, Marion, Marit, Tim. Geen 2500 euro verdiend.
Op eigen kracht zou Hadewych het vliegtuig binnen de tijd waarschijnlijk niet hebben bereikt. Op Arts mededeling dat de drie uur voorbij zijn reageert Frits met "Drie uur? Weet je het zeker?" Volgens William in een biecht hadden ze allemaal het gevoel alsof ze maar anderhalf uur iets hadden gedaan. Anne-Marie: "Ik heb echt geen drie uur gelopen hoor." Hadewych reageert anders: "Dat geloof ik wel hoor, drie uur. Waarom zou je het niet geloven?"
1.2 gletsjer Hadewych heeft een duo gevormd met Marit. De duo's worden opgesplitst in twee teams. Het meetteam: Anne-Marie, Dio, Frits, Hadewych, Maarten. Het graafteam: Liesbeth, Marion, Tim, Marit, William. Hadewych: "Ik begrijp niet zo goed een kompas." Toch heeft ze het ding al snel in handen en vertrekt ze als tweede naar een punt. Hadewych in een biecht (24:46): "Het waren vijf punten waar vijf kokers lagen." Dit klopt niet met wat ze aan Frits doorgeeft. Frits roept: "Heb je wat?" Hadewych: "Drie blauwe kokers!" (26:52) Het zijn de drie blauwe kokers die Marit makkelijk kan vinden en allemaal meepakt (ook één voor Marion en één voor Liesbeth die hun kokers niet kunnen vinden). In geen van de drie kokers blijkt geld te zitten. De kans is groot dat de -500 euro wel in één van deze drie (van de vijf) kokers zat.
Het is raar dat er in geen van de drie kokers geld zat. Heeft Hadewych kokers met geld kwijtgemaakt? Ook is het Hadewych die opmerkt dat ze snel nog een punt moeten vinden. (28:00) Hadewych en Frits zien dat Anne-Marie bij andere kokers staat dan de bedoeling is. Frits zoekt zelf de vijfde plek waar ook de vrijstellingen liggen. De vrijstellingen zijn cruciaal voor het derde spel. Is het daarom dat Hadewych met voorkennis ingreep toen ze zag dat het punt met de vrijstellingen nog niet gevonden was?
1.3 brug Na een groepsknuffel geïnitieerd door Hadewych nemen de eerste schutters hun positie in. (..) Spel 2: Hadewych en Marion tegen Tim (1000 euro waard). (..) Hadewych rent Tim voorbij om de vrijstelling te gaan pakken. Als Marion dan Tim af zou schieten zou de vrijstelling verloren gaan en er 1000 euro verdiend worden. Dit lukt Marion niet, haar wapen weigert. Tim komt eerder aan de overkant dan Hadewych waardoor Tim zijn vrijstelling behoudt en er geen 1000 euro in de pot gaat.
De goede actie van Hadewych om Tim voorbij te rennen en bijna eerder aan te komen maakt haar zeer onverdacht. Of heeft Hadewych misschien kans gezien om Marions wapen te saboteren door bijvoorbeeld de veiligheidsvergrendeling in te schakelen? Het is vreemd dat het Marion niet lukt om te schieten, en dat zij de Mol niet is weten we inmiddels. Het zou een prachtig voorbeeld van "de held is de Mol" zijn: Hadewych houdt Marion achter zich, rent Tim voorbij op weg naar 1000 euro, komt net te laat (neemt tijdens het rennen nog wel even de tijd om achterom te kijken) en richt zich meteen tot Marion als zij weer bij haar is met de vraag of zij wel op Tim geschoten heeft. Het falen ligt aan Marion of het wapen, maar zeker niet aan Hadewych?