Goed ik ben in deze serie nog in geen enkele tunnel beland, en was het ook niet meer van plan eigenlijk.
Ik moet wel zeggen, als Hadewych er na volgende executie nog steeds inzit, ga ik toch nadenken of ze misschien niet de mol is of in ieder geval, waarom zij er nog steeds in zit... Zoveel lijkt erop te wijzen van niet, in haar gedrag en reacties.
Maar tegelijkertijd heb ik veel moeite met te accepteren dat het een dergelijk simpele 'strijd' zou zijn tussen hoofdverdachte 1 en 2 vanaf bijna het begin van de serie, met geen enkele poging dit te verdoezelen, sterker nog het wordt overal enorm aangezet in de edit.
Het enige argument wat ik ervoor kan bedenken is dat de makers ook af willen van de beperking 'de Mol wordt in de edit niet verdacht gemaakt'. Bijna elke serie die we verder komen lijkt een nieuw Mol (vermeend) 'taboe' te worden doorbroken, om de vrijheid van de makers te vergroten en de kijker steeds minder 'houvast' te geven omtrent wat een Mol wel of niet zou doen. (opzichtige mollen, mollen die nauwelijks mollen, mollen die kandidaten bevoordelen middels jokers etc).
Begrijp me niet verkeerd ik begrijp dit tot op zekere hoogte wel als je het programma levend en spannend wilt houden. Het laatste wat je wilt is voorspelbaarheid. Maar je kunt je wel afvragen waar de grenzen liggen.
In ieder geval zou 'een verdachte edit samen met een even verdachte edit van de winnaar' er eentje kunnen zijn.
Toch vind ik dit vrij riskant en daarnaast niet bijzonder aantrekkelijk dus blijf ik hopen op een ander perspectief.
Nu kan ik voor de Hadewych tunnelaars melden dat zij alvast van menigeen van het internationale gevolg bijval vinden.
Het is natuurlijk lastig te beoordelen of zij dat baseren op hun idee van een Mol (tenslotte had een van de Amerikaanse mollen er geen problemen mee om eigenhandig 100.000 dollar voor de pot te verdienen) of echt meer op gut feeling.
Er werd wel iets aardigs gezegd door een van hen wat mij betreft, namelijk dat Hadewych aanstuurt op de vis 'schuin' te bekijken in opdracht 3 (eerste deel dat geld opbracht). Door dat te doen waren ze absoluut niet goed uitgekomen, want wat William aandroeg was idd het juiste idee daar. Je zou dat als een mollenactie kunnen zien.
Dan nog blijf ik haar rol in het laatste deel (waar het mijns inziens om ging, gezien de build-up van 3 games, met boosted confidence en weinig tijd= minder kans van slagen, zie seizoen 4 van Australian Mole, zelfde idee) voonamelijk constructief vinden.
Bovendien vraag ik me af of haar idee om het 'schuin' te benaderen niet gewoon haar manier was om uit te drukken dat de vis 'schuin' ertegenover moest komen te liggen. Goed, zou een aardige molactie kunnen zijn mi.
Daarnaast lijkt het me wat onwaarschijnlijk dat de mol zelf twee pacten aangaat. Zelfs 1 is al een 'blok aan het been' (Yvon Jaspers quote). Waarom zou je het jezelf op die manier onnodig moeilijk maken? Patrick benaderde Art maar had daar een reden voor (bliksemafleider). Nu vond ik dat al zwak maar voor Hadewych, wat voor belang had zij om Anne-Marie en Liesbeth te benaderen? Zo enorm wordt ze niet verdacht tot nu toe lijkt het, hooguit een losse uitspraak van Liesbeth die ergens in lijkt te zijn gemonteerd, want van Liesbeth's biechts horen we zelden wat eigenlijk. Dus of ze haar echt verdenkt is zeer de vraag met name als ze beweert een vertrouwensband met haar te hebben.
Vooralsnog denk ik dat ze afvalt in de volgende aflevering, maar als dat niet zo is dan moeten we toch echt kijken waarom niet lijkt me, want écht fanatiek spelen doet ze niet. Dan is er mogelijk iets anders aan de hand, of ze weet gewoon meer over Liesbeth als mol (hetgeen ik zeker niet hoop
) dan de anderen.