nee zij kunnen de mol niet zijn want ze hebben groen gestemd in afl.4
Sowieso is dat een hele vreemde redenatie, aangezien de mol juist met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid groen heeft gestemd bij die opdracht. Alleen denken velen dat de mol per se degene moet zijn geweest die van rood naar groen geswitcht is: Tim of Liesbeth dus. Ik denk dat dat niet waar is.
Mensen denken heel verschillend over deze opdracht, maar dit is mijn zienswijze:
Ik denk dat de mol sowieso inzage kreeg in de stemmen van de anderen. Daar ging ik bij aanvang van de opdracht al vanuit en ik zie ook niet in waarom dat niet zo zou zijn. De mol wordt vaak geholpen om een opdracht te saboteren, dus daar moet je als kandidaat ook rekening mee houden.
Als je er vanuit gaat dat de mol gewoon te zien krijgt wat de anderen gestemd hebben, zie je ook dat de beste optie voor de mol is om tijdens de onderhandelingen te gaan voor unaniem groen. Mocht de stemming daar uiteindelijk echt op uitdraaien, kan de mol altijd nog als enige rood stemmen. Niemand zal weten van wie die ene stem afkomstig is en zelf ontken je natuurlijk net zo hard als de rest.
Maar het liefst houd je je natuurlijk aan je belofte om groen te stemmen. En dat kan ook makkelijk, als andere kandidaten maar voor rood gaan om jouw potentiele molactie te dwarsbomen (het scenario zoals zich dat nu afspeelde dus, met name ingezet door Frits). Beloven groen te stemmen en het ook doen, geeft immers het beeld dat je een lieve kandidaat bent, die geld wil verdienen en de groep veel gunt. Beter kan niet voor een mol: de sympathieke kandidaat uithangen, terwijl er toch geen geld verdiend wordt. Zowel Hadewych als Anne-Marie hebben deze rol prima gespeeld.
Wat het zicht op deze opdracht nogal vertroebelt, is dat en schijnbaar iemand geswitcht is van rood naar groen. Kan prima een molactie zijn natuurlijk, daar is geen twijfel over mogelijk, maar het hoeft niet. Je kunt ook gewoon je gesprekspartner niet vertrouwen, o.i.d.. Bedenk ook dat de mol de enige is die echt over deze opdracht heeft kunnen nadenken. Dat blijkt ook wel uit het feit dat verder alleen Frits echt leek te snappen hoe dit zich zou (kunnen) ontwikkelen.
Als het idd de mol is geweest die van kleur veranderd is, dan heeft die wel veel risico genomen, want de kans dat zou uitkomen dat hij/zij dat gedaan had was heel groot. Ten eerste had de groep het uitgebreid kunnen gaan bespreken (Hadewych en Anne-Marie gaven daar ook de aanzet toe), waarbij de hele groep duidelijk was geworden wie geswitcht was. En sowieso weten Tim en Liesbeth van elkaar nu zeker wat de ander gestemd heeft. Ik bedoel maar: de kans dat je bij deze mollenstreek ontmaskerd wordt is vrij groot. Dan is de rol van Hadewych en Anne-Marie voor de mol veel aangenamer: afwachten, zorgen dat er geen geld verdiend wordt (dat is het belangrijkste) en als het kan ook geld laten verdwijnen.
En ten slotte: de titel van aflevering 4 was 'Iemand anders'. Dat zou er m.i. heel goed op kunnen slaan dat 'iemand anders' dan de mol bij deze opdracht - wellicht onbedoeld - de pot heeft leeggehaald, terwijl de mol er in de eerste plaats vooral mee bezig was om geen geld te winnen.