Elke keer als ik dit topic zie denk ik: Inderdaad, Liesbeth is niet de mol nee.
Ik heb me de hele serie weerhouden dit te posten maar ach nu we aan het einde zijn.
Nooit in Liesbeth geloofd, deels door ontkenning, deels door waarname van dingen, niet alleen in edit.
Wat me het meest overtuigde is denk ik dat ze gewoon geen 'mol' type is..
Ja maar er is elk jaar een ander type etc.. Tot op zekere hoogte waar.
Maar alle Mollen delen wel iets, een bepaald soort charisma. De een trekt de één meer aan dan de ander, maar een zakelijke journalistmol, nee. Daarmee krijg je het publiek niet warm.
Achteraf moet het met een leuke dot slagroom en een verse aardbei aan het -grote- publiek worden gepresenteerd, en dan moet het er met zoete koek ingaan.
Dat zie ik bij Liesbeth niet gebeuren. Niet alleen door haar wat afstandelijke(r) persoonlijkheid (ze lijkt me erg aardig trouwens maar komt wel anders over), maar ook door de manier waarop ze in de edit weergegeven wordt. Niet alleen verdacht maar bepaalde dingen komen gewoon sterker naar voren. Als ze echt de Mol was hadden ze haar voor het gewone, grote kijkerspubliek veel aantrekkelijker gemaakt als Mol, door haar kwaliteiten te benadrukken. (Die heeft ze in overvloed, methinks).
Dus het gaat mij niet alleen om 'verdacht maken' maar vooral ook 'wenselijk' maken en een Molspersona, een Mols alter-ego te maken wat mensen kunnen zien en herkennen op het moment dat het in de eindaflevering wordt gepresenteerd. (Niet alleen het verrassingseffect hoewel dat wel een rol speelt denk ik zo, zeker in de montage dit jaar).
Ik merk dat veel mensen die Liesbeth wel verdenken alleen maar hopen dat ze het is omdat:
1. Ze het dan vanaf het begin 'goed hebben' (ook al zijn ze vaak niet bepaald positief).
2. Willen dat het vooral duidelijk is en Liesbeth heeft de meest duidelijke molsacties op haar naam, met op het eerste gezicht weinig twijfelgevallen of vraagtekens.
Ik merk echter dat diezelfde mensen dat eigenlijk meer willen om redenen die niks met de Mol te maken hebben maar dat het meer gaat om een 'kijk, case closed' verhaal, en niet omdat Liesbeth als mol ze erg aanspreekt. Sterker nog ik lees vaker dan niet dat ze het eigenlijk niet willen.
En als zíj het al niet willen, waarom zou het 'gewoon kijkende' publiek het dan wél willen?
Ze is nog steeds één van de drie finalisten, dus, alles ligt nog open. Maar ik heb hier nog steeds geen argumenten gelezen die me van gedachten doen veranderen over wat ik als grootste struikelblokken zie bij dit scenario.
(En ja, nee de Mol is in de laatste series wel vaker niet degene die het meest of het meest duidelijk gemold heeft. Eigenlijk in het merendeel van de series, zeker als het de betere mollen betreft.
)