In het topic waarin wordt gediscussieerd over de moeilijkheidsgraad van de opdrachten, stelde ik al dat Maarten in een verkeerde positie zit om de mol te kunnen zijn.
De mol handelt met voorkennis. Als Maarten in de auto naast Art zit, kan ie onmogelijk weten wat de kandidaten hebben gedaan of nog gaan doen met die rooksignalen. Er hoeft maar 1 cijfertje fout te gaan, dat zie je vantevoren en op afstand niet. De kans is groot dat dat gebeurt, en als je dan de mol bent, gok je erop dat de opdracht slaagt, terwijl de kans daarop misschien 2 procent is.
Marit en Liesbeth seinen op een doordachte manier de cijfers door. Bij die twee KAN de mol zitten, waarbij de mol van twee scenario's uit kan gaan:
-goed doen, en goodwill kweken bij de groep
-fout doen, maar dat zal de ander waarschijnlijk beletten.
Als de mol bij duo 1 zit, kan ie denken: de rest verprutst het toch, en dan ligt het niet aan mij dat de opdracht is mislukt. Maar daarmee is het geld nog niet weg.
Als Maarten de mol is, en de opdracht wordt goed uitgevoerd, dan kan ie nog steeds zeggen dat ie mislukt, en dan is er geen 3000 euro verdiend. Maar Maarten weet niet vatevoren wat er gaat gebeuren met de opdracht.
Om die reden kan ie in mijn ogen de mol niet zijn.