Tegen beter weten in ga ik mogelijk nog een weekje in de Marit tunnel bivakkeren. Eigenlijk doet iedereen wel wat onmols in aflevering 3. Liesbeth vind ik wel erg verdacht, maar dat vindt iedereen al, zo makkelijk kan het toch niet zijn?
Een verklaring voor het gedrag van Marit in aflevering 3:
Opdracht 1Ik sluit mij aan bij het dagboek van de mol: "Maar goed, ik vind dat het spel met de speedboot prima ging. Er is weliswaar geld verdiend, maar heel erg weinig."
Vooral bij het ontcijferen van de antwoorden van de eerste groep komt Marit verdacht over. Het is al genoemd in dit topic: Ze gaat mee met de fouten van Hadewych; Snap niet wie er met ‘Maarten’ bedoelt wordt; maar strijkt wel de eer op voor de makkelijke antwoorden. In totaal €800 verdienen voor één opdracht hoef je als mol niet wakker van te liggen.
Opdracht 2Waarom zou de mol een envelop met €1000 pakken? Marit lijkt niet heel erg verdacht door de groep, dus de aandacht van haar afleiden is niet echt nodig.
Misschien was ze bang voor de gevolgen als ze de joker(s) wel had gepakt. Ze heeft zelf geen belang bij de jokers, omdat ze die toch moet afstaan. Als ze niet voor het geld was gegaan, maar net zo min voor haar eigen belang (maar die van Tim & Frits)... dan staat ze ineens erg in de spotlight voor haar medekandidaten. Ze zou zich uitgebreid moeten verdedigen om de verdenkingen van haar af te houden. Past dat bij haar rol, of gooit ze daarmee in een keer het vertrouwens weg dat ze bij de groep heeft opgebouwd?
Opdracht 3Liesbeth bepaald dat Marit op de toren komt te staan, samen met Maarten. Hier had ze flink kunnen mollen. Maar zoals het dagboek zegt: "Misschien was Maarten bij dit spel te slim bezig."
We zien Marit in elk geval twee keer een fout antwoord geven, maar wordt verbeterd door Maarten (en zichzelf). Vooral als Maarten haar een beetje verdacht, dan kan je als mol niet alles maken zonder je zelf te verraden (behalve als Maarten Sander de Heer was geweest). Heeft ze de opdracht goed uitgevoerd om Maarten op het verkeerde been te zetten? Ze bellen pas als de groep nog slechts 180m verwijderd is van de toren. Je kan niet eeuwig tijd rekken.
Ik moet zeggen... ik vind het niet heel overtuigend.