Ik vind het wat jammer dat alles in dit topic nogal gepolariseerd aan het raken is.
Natuurlijk is er 'getunnel' (zoals ik al aangaf wil ik dat zelf liever vermijden maar dat lukt niet altijd.
)
Het lijken twee kampen tegenover elkaar, één die in alles wat Marit doet een molsactie of iets molligs ziet omdat ze het nu eenmaal door die bril zien, en de ander die alles pertinent onder het tapijt lijkt te willen schuiven.
Natuurlijk zijn er redenen om te twijfelen, dat doe ik zeker ook. Maar er zijn ook redenen om haar in de gaten te blijven houden tot er echt een reden is om haar af te schrijven (wat mij betreft) - of uiteraard als ze eruit vliegt.
Ik zie mensen hier hard beweren dat bepaalde dingen echt niet kunnen daar waar ze in vorige series bijna diametraal dingen beweerden wel voor mogelijk te houden voor hun mol - of zelfs excuses te verzinnen voor waarom het voor hun mol wel mogelijk is en voor Marit niet.
Elk jaar ontstaan er weer dit soort discussies. Prima als ieder zijn mening heeft maar ik zou het zelf wel prettig vinden als we iets genuanceerder ermee om konden gaan en gewoon kritische kanttekeningen plaatsten waar die nodig zijn, maar ook een open mind houden voor waar bepaalde situaties niet zo at face value genomen hoeven te worden. De toren vind ik daar een prima voorbeeld van omdat elke mol in die omstandigheden volgens mij zijn of haar eigen rol kiest qua inschatting van hoe de anderen hen zien en hoe zij zichzelf willen gedragen.
Veel mensen hebben het over 'de mol zou nooit' etc etc terwijl elk jaar opnieuw blijkt dat iedere mol zijn of haar eigen invulling aan die rol geeft en soms ook buiten de kaders die de meesten graag zouden zien. De serie ontwikkelt zich, de kandidaten duidelijk ook in reactie hierop (zie jokergedoe, en hoe oa Frits en Tim zich opstellen hierover - ze kunnen immers niet allebei de mol zijn.
)
De Mol moet daarop anticiperen, meegaan in de ontwikkeling en de dynamiek en verder zijn of haar eigen rol vinden. 'Dat en dat hoort bij een mol of niet', is wat mij betreft een gepasseerd stadium onderhand.
Ik ben benieuwd wat deze aflevering brengen zal. Ik zal Marit zeker in de gaten houden. Ik ben nog niet overtuigd dat ze de Mol is maar evenmin dat ze puur kandidaat is, op dit punt.
Ik hoop dat we de discussie een beetje open kunnen houden en dat dit niet verzandt tot een 'welles-nietes'.