Dat er zoveel mensen naar Tim geswitched zijn na de onderhandelingen snap ik natuurlijk wel; het lijkt er sterk op dat hij de geheime groen-stemmer was. (Naar mijn mening te sterk, waardoor ik denk dat hij als kandidaat een stomme fout heeft gemaakt.)
Als Tim als kandidaat een fout heeft gemaakt: Wat heeft de mol dan in deze opdracht gedaan?
Ervan uitgaande dat de mol niet op de hoogte gebracht wordt van alle overige stemmen (want oneerlijk, dan hebben kandidaten helemaal geen kans) Stel dat iedereen doet wat ze zeggen, muv van de mol.
- Annemarie: Groen
- Hadewych: Groen
- Liesbeth: Rood
- Frits: Rood
- Tim: Rood
Als Tim als kandidaat een fout maakt en voor groen kiest,
wat doet de mol in deze opdracht dan?. Liesbeth en Frits zouden 3 rode stemmen verwachten. Dus mol-Liesbeth of mol-Frits moet groen stemmen om de pot leeg te roven. Ze zijn niet op de hoogte van de fout van kandidaat-Tim, dus zouden zelf als mol toch groen stemmen, waardoor je 1x rood en 4x groen had moeten krijgen.
Annemarie en Hadewych zijn totaal niet op de hoogte van wat Tim en Liesbeth (veranderen van keus) en Frits (spreken ze niet) uiteindelijk besluiten. Als Tim, Frits, en Liesbeth zich allen aan hun woord houden, is zowel een rode of groene stem van mol-Annemarie of mol-Hadewych effectloos (3-2 of 4-1 maakt niet uit.)
Ik geloof dus niet dat kandidaat-Tim een fout gemaakt heeft, want dat betekent dat de mol in deze opdracht niets doet, omdat de mol niet kan weten dat kandidaat-Tim het werk voor de mol opknapt door een fout te maken. Een mol die in deze opdracht niks doet, is alleen logisch als William de mol is.
De andere optie als het geen molactie van Tim is, is dat het een molactie van Frits of Liesbeth is.
Maar als je verder kijkt dan die opdracht vind ik Tim een onwaarschijnlijke Mol. Niet alleen vanwege de 1000 euro, maar meer nog vanwege de drie opdrachten van aflevering 2 waarin Tim amper onmolser had kunnen zijn, en nu ook nog aflevering 5 waarin Tim met typische onmolse actie komst: een goed antwoord op zijn vliegtuigvraag geven, als schutter voorkomen dat Marit een joker pakt in plaats van geld, in de speurtocht het straatnaambordje van Calle del Encuentro spotten en dan ook nog eens William en zijn teamgenoten terugroepen wanneer ze net voor het eindpunt verkeerd lopen!
Het goede antwoord in het vliegtuig vind ik nog geen grote vrijpleiting. Als je met je goede antwoord voor in de rij gaan staan en weet dat andere antwoorden fout zijn, val je niet op maar zorg je wel voor een lager bedrag in de pot. Het 'bedreigen van Marit' kan nog een doublebluff zijn, uiteindelijk bleek Marit namelijk noch voor de joker noch voor het geld te gaan.
Het vinden van de juiste straat is echter het meest overtuigende argument tegen Tim als mol. Dit valt namelijk onder wat ik maar noem 'onnodige onmolse acties': Acties waarmee je de opdracht helpt, terwijl je ze als mol heel makkelijk kunt laten. Bijvoorbeeld het bedenken van een schrijver met een Q door Frits. Iedereen gelooft je als je zegt er geen te weten, dus waarom zou je een noemen. Het vinden van de straat vind ik hier ook een voorbeeld van. Als mol had hij gewoon achter Annemarie moeten blijven aanhobbelen.
Ik ben dan ook sterk geneigd om bijna alleen op basis van deze onnodig onmolse actie een streep door Tim als mol te zetten.
Ook aflevering 2 sterkt dit gevoel. We hebben inderdaad een vraag op de trap niet gezien, dus hierin kan gemold zijn. Dit is echter slechts een aanname, dus kunnen we beter kijken naar de vragen die we wel zagen en waarvan we kunnen inschatten of er gemold is. De beste mogelijke molacties hier waren
- William heeft 3 zwemdiploma's ipv 4 (antwoord had 68 moeten zijn ipv 51)
- Annemarie heeft brilsterkte 1 ipv 0,5 (antwoord had 48 moeten zijn ipv 27)
- Liesbeth liegt over haar huisnummer
- Hadewych liegt over haar huisnummer
Alle andere foute antwoorden leverden slechts kleine verschillen op, dus als de molactie op de trap in beeld was, moet het een van deze vier acties geweest zijn. Tim zien we 2 eerlijke antwoorden geven, blijft vroeg staan en bemoeit zich niet met de andere sommen. Dus inderdaad is Tim in aflevering 2 ontzettend onmols bezig.
Moeilijk seizoen dit, ik wissel in een aflevering al 5 x van mening over wie het is. Misschien toch maar weer eens een blik op de Liesbeth tunnel werpen, want voor haar heb ik nog weinig vrijpleitingen kunnen vinden.