Nadat ik gisteren afl. 5 en 6 heb teruggekeken, was ik zelf ook tot de conclusie gekomen dat William waarschijnlijk Tim was gaan verdenken. Hij zegt in afl. 5 dat hij na de onderhandelingsopdracht zijn stemgedrag heeft veranderd. Je ziet hem na aankomst in Spanje in de hotelkamer Tim ook openlijk beschuldigen. Dat hij niets doet bij de opdrachten enzovoort. Op een gegeven moment gaat Tim de kamer dan maar uit.
Uit de manier waarop William spreekt blijkt volgens mij dat Tim zeker niet zijn hoofdverdachte was. (Het is juist verdacht dat de montage dat wil suggereren imo. Behalve dan door wat Liesbeth zegt, dat hij samen met haar op Anne-Marie heeft gezeten - dat lijkt evenmin waarschijnlijk tegen die tijd.
Voor de Hofdi Huis affaire verdacht hij Anne-Marie en Frits, maar steeds meer Frits.
Het lijkt er het sterkst op dat Marit Anne-Marie verdacht want daar handelde ze geheel naar in de bunker en western opdracht. En er dus uitvloog.
William is daarna geswitcht en probeert zelfs Anne-Marie verdacht te maken omdat hij weet dat sommigen haar al sterk verdenken. Dat doe je niet als je zelf nog iemand verdenkt.
Hierna krijgen we idd de confrontatie met Tim, maar ik gok dat die voortkomt uit zijn herevaluatie omdat zijn voormalige mollen zeer waarschijnlijk (van Frits dus zeker) niet de mol waren.
Frits en hij deelden op dat punt heel veel. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat Liesbeth Williams hoofdverdachte is geworden (we weten niet welke kandidaat in zijn optiek dan mede met hem goed zou zitten, overigens). Ook uit zijn onderonsje met Frits en zijn gedrag bij de kabelopdracht blijkt dat hij Liesbeth niet vertrouwt. Daarnaast is hij erg in de war na het vertrek van Frits (zie terugblik beelden), want, Frits zat immers op dezelfde mol als hij?
Bij zijn biecht gedurende de test heeft 'ie het over heel af en toe een kleine twijfel of het niet Tim is'. We weten niet of dit erin gemonteerd is van afl 5 of 6.
Daarnaast is er de uitspraak dat 'gelukkig voor mijn hersenen' Tim €2000 verdiende bij de vis opdracht. Gelukkig maar, zegt William. Een vreemde uitspraak als hij idd Tim verdacht want dan had de twijfel juist erg toe moeten slaan.
Punt is, dat hij er blij mee lijkt. M.a.w. hij kan zijn twijfel opzij zetten en vol op zijn hoofdverdachte gaan.
Het 'ik twijfel bij hem' gebeuren is er m.i. opzettelijk ingemonteerd, net als Maarten die zegt dat hij Tim op goede molsposities vindt zitten en dan exit gaat - terwijl het feitelijk zo was dat hij voor de statistisch grootste kans ging, en Tim daar juist in dat geval vaak niet bij hoorde (Mol een man of vrouw -> Vrouw (vanuit perspectief van Maarten), Mol pakte jokers of geld (jokers (5 personen pakten jokers, 2 geld etc).