Ze kiezen natuurlijk niet het land uit, omdat die vlag lijkt op de vlag van de stad waar de Mol woont. En andersom kiezen ze ook niet een Mol omdat 'zijn' vlag lijkt op die van het land.
Ik gaf al aan dat het mij hier ging om 'een kandidaat bij een aanwijzing zoeken'. De aanwijzing was in dit geval het kruis. Deze is al in verband gelegd met andere kandidaten (ik meen o.a. Hadewych), en ik leg hier een verband met William - puur omdat ik mij verveel(de).
Dat gezegd hebbende; ik ben het niet volledig met je beweringen eens. Het is weliswaar niet voor de hand liggend, maar het is feitelijk wel degelijk mogelijk om een land bij een kandidaat te zoeken: iedere opdracht kan in ieder land gespeeld worden. Je kan in ieder land een object neerleggen en mensen er omheen droppen met een foto, je kan in ieder land een woord proberen te schrijven met twee jeeps, je kan in ieder land met een speedboot door het water racen, je kan in ieder land een rondleiding door een stad maken etc..
Wat betreft je tweede punt; de programmamakers kiezen de vlaggen niet uit, maar zijn wel verantwoordelijk voor de hints die in het programma komen. De aandacht vestigen op een - mijns inziens meer dan toevallige - hoeveelheid kruizen maakt het aannemelijk dat hier een hint in verborgen zit. Welke dat is blijft natuurlijk speculeren. Wat ik al eerder met mijn verhaal omtrent het getal 12 heb proberen aan te geven; een (on)bedoelde hint kan met wat creativiteit aan iedere kandidaat gekoppeld worden. Dit werkt ook de andere kant op, dat wil zeggen; iedere kandidaat kan met wat creativiteit aan ijsland gekoppeld worden, waarna de hints in het programma worden verwerkt om deze gedachtegang aan kijkers duidelijk te maken.
Net zoals het de programmamakers vrij staat om hints te kiezen en deze in het programma te verwerken om een kandidaat aan de mol te koppelen, zo staat het de kijkers vrij om deze hints op een eigen manier te interpreteren en aan een kandidaat te koppelen. In de laatste aflevering wordt duidelijk welke hints in het programma verstopt zijn, en lijkt het allemaal erg simpel. Vergeet dan echter niet hoeveel dingen in het programma zijn opgevallen die naar een andere kandidaat zouden kunnen wijzen.
Ik zie het achterhalen van de hints dus meer als een soort bezigheidstherapie om je creativiteit de vrije loop te laten.