Op het IJsland-startpagina-forum staat een vermakelijke discussie over Wie is de Mol.
Mensen hoeven niet te kijken naar iets dat ze niet willen zien, dat mag duidelijk zijn. Maar de mensen die uit nieuwsgierigheid wel zijn gaan kijken, snappen geen zier van het programma.
Ik heb me overigens ook in die discussie gemengd met het doel om uitleg van hen te krijgen over wat ze nou niet snappen aan het programma.
Er zijn mensen bij die het hele format nep vinden, en ook mensen die na de ontknoping erachter komen dat de mol (soms) instructies krijgt over het spel, waardoor het hele format voor hen heeft afgedaan.
Ik heb dan nog een poging ondernomen om die figuren uit te leggen dat de mol geen kandidaat is in de normale betekenis van het woord, dat het juist allemaal draait om deze mind-fuck, en dat dat juist deel uitmaakt van het format.
Het is vermakelijk om te lezen dat mensen afhaken, juist omdat ze erachter komen dat de mol de boel (al of niet geresgisseerd door de productie) loopt te bedriegen.
Ik heb iemand uitgedaagd om hier op Realitynet uit te komen leggen dat wij allemaal bedrogen worden......
Of die persoon het doet, is een vraag. Als ie het wel doet, ben ik benieuwd met wat voor argumenten hij of zij aan komt zetten.
Het is gewoon vermakelijk om te lezen dat mensen die niets van het spelletje snappen, het format zelf nep gaan noemen, omdat ze zien dat de mol (soms) gergisseerd wordt. Geregiseerd is misschien niet de juiste uitdrukking, meer geadviseerd om op een bepaalde positie in de opracht te gaan zitten.
Karel van de Graaf krijgt er overigens ook van langs in dat topic. Gut.....