Technisch blijkt het tegenwoordig geen probleem meer te zijn. Wikipedia zegt: tegenwoordig is het geen enkel probleem meer om het toestel in Fly of Flight-modus te gebruiken. Echter: tijdens alle vluchten die ik vanaf 2008 heb gemaakt, en dat waren er 10 (5 keer 2), werd expliciet het gebruik van een GSM en ook het internetten verboden. En wel tijdens de hele vlucht, en vaak werd ook aangegeven dat men wilde voorkomen dat de communicatie tussen cockpit en verkeerstorens werd verstord.
Ik vind het raar dat sommige maatschappijen hier dan halsstarrig aan vasthouden, want aan de andere kant is het peperduur om via een speciale mast (ik neem aan dat dat dezelfde ijkpunten zijn als waarop de piloten vliegen) dit soort verbindingen te kunnen maken. Vliegmaatschappijen vragen er dan ook een astronmisch bedrag voor, als het al kan.
Voorheen was het in een ziekenhuis ook niet toegestaan om een GSM te ebruiken. Medische apparatuur was hier gevoelig voor. Tegenwoordig heeft het economische redenen om het te verbieden. Telefoonaanbieders die patienten graag een peperduur abonnement aansmeren voor de duur van de opname, hebben hier de hand in.
OT: wanneer is iets een spoiler?
Ik ben van mening dat het pas een spoiler is, wanneer je iets hebt ontdekt waar een andere kijker niet echt gemakkelijk bij kan. Ofwel: alles dat je in beeld ziet bij de vooruitblik voor volgende aflevering, is in mijn ogen geen spoiler. Iedereen had het immers kunnen ontdekken.