Stel dat het toeval is. Dan is de kans dat het klopt gelijk aan de kans dat drie willekeurig aangewezen mensen, de drie eerste afvallers in die volgorde zijn. Die kans is 1 op 10 x 9 x 8 oftewel 1 op 720. Oftewel, als het toeval is, dan is het wel héééél toevallig. Het zou kunnen, maar dat die kans zo klein is maakt het voor mij alleen maar waarschijnlijker dat het géén toeval is. En dus een hint. Dus: goed gevonden!
Bovenstaande gedachtegang klinkt logischer dan het daadwerkelijk is. Iedere kandidaat is namelijk meerdere minuten per aflevering te zien. Zo komen Marion, Dio en Maarten (indirect) niet alleen op 11.58 in beeld, maar ook de seconden ervoor en er na. Het verbaast mij daarom niet dat er een tijdstip is waarop de drie afvallers in beeld zijn. Je kans van 1/720 lijkt dan wel klein, maar vergeet daarbij niet dat een aflevering 3600 seconden telt. Een duidelijke hint naar 11.58 of 2 voor 12 maakt de theorie aannemelijker.
In een poging duidelijk te maken wat ik hiermee bedoel: als je een lot kan kopen met een winkans van 1/720 is de kans dat je daadwerkelijk wint erg klein
mits ik maar 1 winnend lot trek. Als ik 3600 winnende loten trek is de winkans natuurlijk aanzienlijk groter.
De theorie kent, mijns inziens, dus wel degelijk een hoge dosis toeval.
Desalniettemin sluit ik me bij de laatste zin aan: goed gevonden Avogadro, en erg leuk om in de gaten te houden!