Het 'rookgordijn' was duidelijk bedoeld voor tijdens het filmen Jos, imo..
Ze konden dit nieuws niet volledig in het duister houden, en ze hebben pas iets naar buiten gebracht (mijns inziens) toen al eea duidelijk was over de situatie. De redenen om het in het duister te houden voordien lijken me vrij voordehandliggend.
Dat ze vervolgens niet de waarheid hebben gesproken over de bestemming vind ik begrijpelijk aangezien de opnames nog aan het plaatsvinden waren, mogen we aannemen. Met name door de perikelen in IJsland over het vroegtijdig bekend worden van de bestemming en de beperkingen/veranderingen die dat teweeg heeft gebracht (die overigens mijns inziens serie 12 niet ten goede zijn gekomen maar dat krijg je met improvisatie
) is het begrijpelijk dat ze dit rookgordijn optrokken.
Ik ben nog steeds van mening dat het juist de bedoeling was dat de molfans die alles scherp in de gaten houden, deze clou's op zouden pikken. De vogel was iets lastiger te vinden maar zeker 'do-able'. Het verpleegsters uniform was vrij makkelijk. Dus ja, idd mystiek voor 99% en die 1% die het naadje van de kous wil weten, en zich niet misleid wil voelen, komt er toch wel achter.
Ik zou zeggen: mission accomplished.