-Iemand vroeg zich af waarom je op de achtergrond water hoort. Nu heb ik zelf een keer foto's afgedrukt en daarvoor moet fotopapier in 2 verschillende vloeistoffen gelegd worden. Tussen de 2 vloeistoffen in moet de foto afgespoeld worden zodat de ene vloeistof niet in aanraking komt met de andere en gaat reageren. Ik denk dat de foto op het moment van het filmpje eerst in de eerste vloeistof is geweest en daarna onder de kraan afgespoeld wordt, gedroogd en in een koker gestopt.
Ik heb ook eens foto's afgedrukt, en dat ging zo:
Eerst wordt fotopapier belicht.
Daarna leg je dit papier in een bak met ontwikkelvloeistof. De foto verschijnt langzaam...
Daarna leg je de foto in een bak met fixeer-vloeistof, waardoor het ontwikkelproces stopt. Hierna kan het rode licht uit en is de foto 'beschermd'. Foto even naspoelen en laten drogen.
In de kokers zaten dus belichte stukken fotopapier. Het openen van de koker en blootstelling aan licht betekent dus dat het papier geheel zwart wordt. In de camper werd het fotopapier in een ontwikkelbad gelegd. Zodra de foto zichtbaar werd, scheen Angela er met een zaklantaarn op. Omdat het papier nog niet in het fixeerbad had gelegen, werd de foto direct zwart en onherkenbaar.
In het filmpje va de mol zou de crew dus bezig zijn het fotopapier in de kokers te stoppen. Het papier is dus alleen maar belicht. Daar is geen vloeistof voor nodig. Waarom hoor je dan toch watergedruppel?
René zegt dat ie niets over de foto's mag zeggen, omdat dat te veel over de mol onthult. Had hij dan wel de juiste mol, maar net iets te veel vragen fout beantwoord?
Wij konden geen directe aanwijzing uit de foto's halen, René wel? Mochten we daarom zijn foto niet op tv zien? En ondanks die kennis is hij toch afgevallen? Vragen, vragen...