Daar zit wel wat in. Maar op Liesbeth en Marit kan je dan weer de redenatie loslaten dat als een van hen de Mol is zij ook kan verwachten dat Maarten zal gokken op het niet halen van de opdracht. Dan kan je als Mol in het begin alles wel correct doen (als afleiding?) maar dan is voor € 3000,- het risico te groot dat het bij de koppels daarna misgaat, dat neem je als Mol niet.
Er wordt altijd veel aangenomen over de 'sleutelpositie' van de Mol en toch zit de mol vaak helemaal niet op de veronderstelde ideale positie.
Ik moet ook zeggen dat het in deze opdracht lastig is te zeggen waar de mol de 'ideale' positie zou hebben, afgezien van Maarten die de beslissing in handen zou hebben als Mol. Dat is makkelijk te filmen en erin te monteren maar ik ga er vooralsnog van uit dat €3000 voor de pot verdienen je in principe diskwalificeert als mol tenzij er nog iets volgt wat het geld even makkelijk doet verdwijnen als de veiling in serie 7 (de 'onderhandelingen'/ schermen afkopen oid?).
Als Mol als laatste in de rij staan geeft je een stukje meer 'zeggenschap' over het resultaat maar als de vorige schakels de zaak zodanig verzieken dat je niet plausibel kan maken dat je met de goede cijfers aan komt zetten heb je aan die positie niks. De kans dat dat helemaal goed zou gaan en iemand niet ergens de zaak per ongeluk danwel opzettelijk verziekt is natuurlijk klein met een aantal schakels en een dubieuze manier van 'code doorgeven'. Kans 8/9 dat de mol erbij betrokken is bovendien gesteld dat Maarten het niet is, zal hij met zijn 'grootste kans' sws voor 'lukt niet' kiezen. Daar heeft de mol maar weinig invloed op in principe. Wat je wel kunt doen is in ieder geval een goed begin doorgeven (i.e. schakel 1 of 2) en dan hopen dat het misschien (mis)lukt.
Er waren echter al zoveel opdrachten mislukt dat ik betwijfel of hier echt molse actie gaande was in die zin. De mol moet immers niet alles saboteren en af en toe (ogenschijnlijk) goed je best doen kan zeker ook geen kwaad.
Wel zegt het denk ik iets over de mensen die de zaak verstieren, i.e. Dio met name hoewel Tim het duidelijk ook liet gebeuren. Lijkt een duidelijke indicatie dat die de mol niet zijn in ieder geval.