Mooie beredeneringen hier allemaal over de trapopdracht, maar ik wil nog wel even opmerken dat er een vraag (nr. 6), waar Anne-Marie blijft staan, helemaal niet in beeld is geweest. Grote kans, aannemelijk zelfs, dat hier de grootste afwijking is ontstaan. De productie slaat niet zomaar een vraag over in de montage.
Was me nog helemaal niet opgevallen, maar nu je het zegt. Wat me dan wel weer opviel, is dat er over Marit als enige helemaal geen vragen gesteld werden. Vrij opmerkelijk en dus redelijke kans dat die vraag (onder andere) over Marit ging.
De grootste verschillen kun je krijgen door deel en vermenigvuldigingsommen en bij huisnummers. Het huisnummer van Liesbeth is 33 - het aantal diploma's van Frits. Stel dat Liesbeth op nummer 3 woont, zou je hiermee een verschil van 28 kunnen verklaren.
Het huisnummer van Hadewych is 22. Omdat 22 in tegenstelling tot 33 minder is dan 28, is de kans dat Liesbeth een fout huisnummer genoemd heeft groter dan de kans dat Hadewych dit doet. (Immers Liesbeth kan er in haar eentje 28 naast zitten, Hadewych heeft hiervoor andere foute vragen nodig om er 28 naast te zitten)
Bij de deel en vermenigvuldigsvragen neem ik aan dat Maarten en William eerlijk waren. 204/4 is een rond getal. had William 3 of 5 gezegd of had Maarten 202 gezegd, zou je niet op een rond getal uitkomen.
Wat wel mogelijk is, is dat Annemarie liegt over haar brilsterkte. Stel dat deze niet 0,5 is maar 1. Dan had ze niet 21 maar maar 42 bij 6 (waar Maarten 5 zei) op had moeten tellen. Dat zijn al 21 treden tekort.
Dus waar gesaboteerd kan zijn.
- Liesbeth woont op een lager nummer dan 33 (kan een verschil van 28 direct verklaren)
- Hadewych woont op een lager nummer dan 22 (verlaart een verschil van max 21, Maarten zit er 1 naast dus je moet op andere plekken nog minstens 6 treden tekort komen)
- Annemarie heeft een brilsterkte van 1 (verklaart een verschil van precies 21. Maarten zit er eentje naast. Ergens anders moeten 6 treden tekort komen. Overigens zal A.M. vast geen 6 piercings verzwijgen, hooguit 1 of 2)
- De oorzaak ligt in de vraag die we niet zien.
De eerste en de laatste optie lijken me het meest logisch. Of Liesbeth liegt, of iemand van wie we het niet zien.