Wat me wel opvalt is dat de kwaliteit van de hints wel dadelende is.
Ik vind dat er vanaf serie 7 altijd wel één goede hint verstopt zit. (T/m 2010 heb ik er een
top 10 van gemaakt.) Waar ik overigens pas achter ben gekomen: sinds serie 7 zit er elk jaar een hint in de eerste aflevering. Anton (de eindredacteur) vertelde op de MFD vorig jaar ook nog dat het idee is dat de grap dan is dat je het al vanaf het begin "had kunnen weten". Een overzichtje:
- serie 7: De brommerkoerier uit de speurtocht door Chinatown (aflevering 1) had een oranje T-shirt aan, waarop op de voorkant 'LOMED Transport' stond en op de achterkant 'Route 66'. 'LOMED' is omgedraaid 'DEMOL' ofwel 'De Mol'. Als je net als LOMED het getal 66 omdraait krijg je 99. Zet je dit om in letters via de sleutel A=1, Z=26, dan krijg je de initialen van de Mol: II (Inge Ipenburg).
- serie 8: De Mol draagt (al in aflevering 1) een pet van de hardrockband 'El Guapo Stuntteam'. Als je van elk woord de laatste letter neemt en deze drie letters achterstevoren naast elkaar zet, krijg je 'mol'.
- serie 9: Jon heeft drie uitspraken gedaan waarvan delen anagrammen zijn van "Van Eerd de Mol": "dom veel raden" (test aflevering 1), "al vreemd doen" (test aflevering 3) en "omrand (ik) de vele" (bij de spiegel in aflevering 6).
- serie 10: De 'K. I. M.-hint': Kim zegt "Kennis is macht" bij de test in aflevering 1 (en later vaker)
- serie 11: Alle kandidaten zaten in de eerste aflevering met de Mol in de bus. Het eerste wat ze bij binnenkomst zagen was een geit. Patrick is geboren in het jaar van de geit. (Miryanna ook.)
Niet allemaal even sterk, maar wel degelijk steeds een hint in de eerste aflevering. Nu is natuurlijk de grote vraag welke hint uit aflevering 1 dit jaar een "echte" is.