Maar als dit waar is... wat deed de Mol dan in deze opdracht? Stel dat Hade of AM de Mol blijkt kan ik me niet voorstellen dat ze dan gewoon bij Groen waren gebleven. Hetzelfde geld voor Liesbeth dat die gewoon rood stemde als Mol... ik kan eigenlijk niet wachten om te weten wat er nou precies gebeurt is
Tja, het ligt er volgens mij aan of je denkt dat de mol inzage had in de overige stemmen. Mensen hebben daar hele uitgesproken meningen over, heb ik gemerkt.
Zelf ben ik er steeds vanuit gegaan dat de mol wel inzage had en zie ook niet in wat daar erg of ongebruikelijk aan zou zijn. Net als dat ik denk dat de mol bij de rooksignalen wist wat Maarten voorspeld had. Dat gebeurt nu eenmaal bij WIDM en dat hoort erbij. De kandidaten weten dat ook. (Overigens bewijst de rooksignalenopdracht dat die extra kennis niet altijd helpt)
Kortom: Ik denk dat de strategie van de mol was om vooral aan te dringen op unaniem groen. Mochten alle kandidaten inderdaad voor groen gegaan zijn, dan had de mol alsnog als enige rood gestemd. Alle onderhandelaars zouden dan even verdacht zijn en de mol had makkelijk kunnen volhouden dat zij het in ieder geval niet was geweest.
In alle andere gevallen (dus als één of meer kandidaten voor rood zouden gaan) zou de mol zich gewoon aan haar woord houden en groen stemmen.
Ik denk dat de mol bij de onderhandelingen als eerste doel had 'zorgen dat er geen geld in de pot komt', dus unaniem groen tegenhouden. Indien mogelijk zou ze natuurlijk de pot leegroven, maar de kandidaten hadden altijd de mogelijkheid dát in ieder geval te voorkomen (door direct te redeneren zoals Frits deed).
Maar goed, dit is wat IK denk dat er gebeurd is bij die opdracht. Over anderhalve week zullen we het eindelijk zeker weten.