Ik heb toch maar eens geprobeerd of ik een overzicht voor mezelf kon maken van ‘beste molpositie’, zonder de uiteindelijke uitkomst van de opdracht er in mee te nemen of te letten op de eventuele briljante molacties die mensen her en der menen te hebben gezien. Ook heb ik gekeken naar in hoeverre de mol of de productie invloed had of kon hebben op de positie van de mol.
Dropping
Allen gelijk
1.1 Gletsjer + 1.3 Brug
Deze opdrachten moet je samen zien en je moet beginnen met de vraag “Wil de mol een vrijstelling hebben op de brug?”. Het antwoord daarop is m.i. “Nee, liever niet”. Het verdedigen van de vrijstelling is moeilijker dan je op basis van de uitslag zou zeggen. Bovendien denk ik dat de mol liever niet in een positie wil komen waar hij/zij moet kiezen welke andere kandidaat er nog meer een vrijstelling krijgt.
De kandidaten vormen de duo’s voor de gletsjeropdracht zelf, maar de keuze wie groep 1 en 2 zijn, wordt naar wat wij gezien en gehoord hebben door de productie gedaan. Daar kan dus sturing plaatsgevonden hebben om de mol in een goede positie te brengen. Uit het antwoord op de eerste vraag volgt dat je op de gletsjer als mol beter in groep 1 kan zitten, omdat je er dan nog enige controle op kunt uitoefenen of ze gevonden worden door jouw partner. (Ben het wel met Marion eens dat ze gevonden moesten worden btw, maar ik denk juist liever niet door de mol) Bovendien kun je ook als kaarttekenaar proberen het vinden van de kokers te beinvloeden.
2.1 Trap
Gelijk + groepsdynamiek.
2.2 Jeep
Je zou kunnen zeggen dat een aansturende rol gunstig is voor de mol, maar we weten inmiddels zeker dat de mol in een auto zat en daar waarschijnlijk ook wilde zitten. Verder weinig invloed op verdere positie.
2.3 Rooksignalen
Ik ben geneigd om te zeggen dat het duo bij het kistje de meest strategische positie had om einduitslag te beinvloeden.
3.1 Speedboot
Beste molpositie is waarschijnlijk in de boot/borden-groep. Groep 1 of 2 maakt dan niet uit. Wat Hadewych betreft is echter niet uit te sluiten dat zij – als ze de mol is – vanwege haar zwangerschap noodgedwongen niet in de beste molpositie heeft gezeten.
3.2 Jokers
De mol wil misschien als eerste (of een van de eersten), om zo zonder verdenking geen geld te hoeven pakken, maar omdat je als mol ook altijd nog de kandidaat-die-graag-jokers-wil kunt uithangen, is ook dat dubieus. Ik neig dus toch naar ‘gelijk’.
3.3 Rondleiding
Beste positie is n.m.m. op de toren, echter alleen Liesbeth heeft hier invloed op.
4.1 Munitiedepot
Alleen de eerste fietsers hebben invloed op waar ze beginnen, de rest moet afwachten.
4.2 Snorkelen
Toch als snorkelaar (gelijk dus v.w.b. de overgebleven kandidaten)
4.3 Onderhandelen
Valt veel over te discussieren, maar dat ga ik niet (weer) doen. Ik houd het op ‘bij de onderhandelaars’, wat voor alle overgebleven kandidaten geldt.
5.1 Vliegtuigvragen
Gelijk + veel groepsdynamiek v.w.b. goede/foute antwoorden en positie in de rij
5.2 Westerndorpje
Je kunt zeggen dat de positie van William het beste was, omdat die als mol de kandidaat met het meeste geld kon uitzoeken om tegen te spelen en dat geld zo verloren kon laten gaan. Maar aangezien William de mol niet is, is het bij deze opdracht voor de overgebleven kandidaten dus gelijk.
5.3 Speurtocht
Hier is het m.i. minder duidelijk dat ‘op de toren’ de beste molpositie is. Op de grond kan de mol immers ook het nodige doen qua verkeerd lopen, verwarring zaaien enzovoort. Molacties op de toren vallen ook meer op, omdat iedereen het kan horen. Ik neig dus naar ‘op de grond’.
6.1 Boogschieten
Als schutter
6.2 Verlaten mijn
Objectief gezien zeg ik ‘als een van de laatsten het veld in’, omdat je dan de meeste kans heb de einduitkomst te beinvloeden. Een molactie in het begin kan immers nog door de kandidaten na jou hersteld worden.
6.3 Vispuzzel
Gelijk
7.1 Stier
Gelijk
7.2 Abseilen
Omdat de discussie over het wel of niet gaan voornamelijk van te voren plaatsvond, neig ik er naar te zeggen dat de uiteindelijke volgorde van abseilen niet uitmaakt. Gelijk dus.
7.3 Schilderijen
Het zoeken van de kunstkenner(s)
Het meest opvallende vind ik dat Liesbeth er eigenlijk heel bekaaid vanaf komt qua goede molposities, terwijl ze n.a.v. de afleveringen gevoelsmatig voor mij het vaakst op een strategische positie heeft gezeten. Ze heeft zich ook een paar keer zelf in juist een slechte molpositie gezet. Raar hoe je gevoel je toch kan bedriegen.