Ik poneer de volgende stelling gebaseerd op afleveringen 1 en 2, en ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.
De opdrachten zijn te moeilijk.Argumentatie:
Vliegtuig: als één van de tien niet aankomt is er nul euro. Als we aannemen dat iedereen met 80% kans aankomt (vind ik ruim genomen) dan is de kans dat de opdracht slaagt 0,8
10 = 0,107... oftewel bijna 11 procent. Met kans 50% per persoon is de totaalkans 0,1%. Er is altijd wel iemand die niet bedenkt hoe de opdracht in elkaar zit, en dus niet op tijd is.
Gletsjer: de vijf kandidaten die de kaarten tekenden hebben met z'n vijven blijkbaar de aanwijzing niet correct kunnen interpreteren. Dan is mijn conclusie dat de aanwijzing te cryptisch is.
Brug: oké, deze opdracht valt nog mee. Hier is inderdaad geklungeld door de aanvallers. Maar dan nog vind ik het ergens niet goed dat geld tegenover de vrijstelling wordt gezet. Zo keer je al drie kandidaten (de verdedigers) tégen het geld.
Traplopen: als je één fout maakt is het verkeken. Er zijn negen vragen gesteld, de meeste bestaande uit twee of meer getallen. Laten we zeggen dat er 20 getallen waren (heb geen zin om het na te tellen). Als elk getal met kans 90% correct is (en dat vind ik ruim genomen), is de kans op een foutloze uitvoering 0,9
20 = 0,12... oftewel ongeveer 12 procent. Met kans 75% per getal is de slaagkans 0,3%. Er wordt altijd wel een vraag fout beantwoord, vooral als het vragen zijn die de anderen niet precies kunnen natrekken, zoals Maartens lengte. En dan heb ik de rekenfouten en
de was-het-nou-keer-of-plus allebei nog niet meegerekend.
Jeeps besturen: de tijdsdruk maakt deze opdracht onnodig veel moeilijker. Het is al moeilijk genoeg om met een auto een woord te schrijven, laat staan als dat ook nog snel moet.
Rooksignalen: een typische communicatieketenopdracht. Dit keer waren er drie communicatieketens, één tussen elk duo. Als we aannemen dat elke overdracht een kans van 70% op slagen heeft dan is de kans dat de opdracht slaagt 0,7
3 = 0,343 oftewel ongeveer 34%. Gelukkig hebben de kandidaten hier geld gekregen door de opdracht te laten mislukken...
En dan heb ik het nog niet eens over de Mol gehad. Maar waarom ik hier zo'n punt van maak: als de opdrachten al zo moeilijk zijn dat ze toch wel mislukken,
- wat heeft de mol dan nog te doen, en als gevolg
- hoe kunnen wij dan molspeuren?