Aflevering 1
Lokale tijd: 23u00
Datum: xxxxx
Stilte voor de storm
Radisson Blu Hotel, Amsterdam
“Zeker meneer, één fles Veuve Clicquot voor de Ruyschen Suite, komt eraan.”
5 minuten later
Een vrouw met vaste tred en no-nonsense houding klopt aan op de deur van de Ruyschen Suite.
“Daisy, kom erin.”
“Waarom moet ik zo laat nog komen MC?”
“Ik wil graag een toast uitbrengen op de nieuwe serie en dat kan alleen met jou erbij.”
“Leuk leuk! Wat drinken … nee, MC! Je hebt toch niet champagne besteld?! Compuart zal blij zijn. Je weet toch …”
“Wat ik weet, is dat we vanaf morgen nauwelijks tijd hebben om rustig iets te drinken dus vond ik het wel gepast.”
“Nou, als je het zo bekijkt, vooruit dan maar!”
Het presentatieduo overloopt nogmaals kort de komende opdrachten.
“MC?”
“Dais?”
“Nederland en België zullen niet weten wat ze meemaken.”
Trots kijken ze elkaar lachend aan. Nadat de fles leeg is, trekt Daisy terug naar de Amsterdam Suite. Molcrazy gaat in bed liggen en voordat hij naar dromenland gaat, denkt aan de fantastische tijd die komen gaat, aan de landen die ze zullen bezoeken en aan de Mol die nu als een roosje aan het slapen is …
Dag 1
Schiphol, Amsterdam
9u00
Het is zoals altijd een drukte van jewelste op Schiphol. Op een luchthaven zie je vaker mensen lopen maar één iemand spurt echt wel enorm snel naar Gate 3. “O nee, o nee, o nee! Dadelijk ben ik nog te laat! Kom op bartjel, even doorzetten nu, je bent er bijna!” Bartjel loopt zo snel dat hij bijna over zijn eigen benen struikelt. Even later gebeurt het ook. BATS “Gaat het?” “Ja bedankt, ik moet echt snel door naar Gate 3.” “Gate 3? Voor de Virtual Mole?” “Jah, precies! Moet jij er ook zijn? Ik ben bartjel.” “Ja ik doe ook mee, leuk je te ontmoeten, ik ben Lester.”
Tdietz sloft op zijn gemak naar Gate 3. “Dat vliegtuig vertrekt toch niet zonder mij, dat kunnen ze niet maken” denkt hij. Ook Addie is op weg naar de plaats van afspraak. Hij ziet het al helemaal voor zich: de finale van de Virtual Mole. Hij zit zo met zijn hoofd in de wolken dat hij niet merkt dat hij Lucy omver loopt. “Auw! Kijk eens uit!” Vanaf de grond werpt Lucy hem een bliksemblik toe. “Sorry” stamelt Addie, “ik had je niet gezien.” “Jah, dat zou er nog bij moeten komen, tsss.” “Nou sorry Uwe Koninklijke Hoogheid, wilt u misschien …” “Oké jongens, hop hop, voor dit hebben we geen tijd” komt Molcrazy tussen beide en hij stuurt hen naar de goede richting.
Daisy wacht geduldig aan Gate 3 op de rest van de kandidaten terwijl ze een praatje slaat met LdHmolletje. “En? Heb je er zin in?” “Uiteraard! Ik ben benieuwd waar we allemaal naartoe gaan.” Pac-Mol staat in een hoekje te wachten op meer instructies, Mollenvanger drinkt een appelsiensapje, Jelsir leest de krant en Rubmol zit half slaperig voor zich uit te staren. Molcrazy arriveert met de andere kandidaten. “Eindelijk, dat duurde, ik ben blij dat we kunnen vertrekken” zegt Rubmol vrolijk en hij veert op. “Momentje nog, we zijn nog niet compleet” zegt Daisy. “Jah, hij moet natuurlijk uit België komen, misschien zat er hier of daar vertraging op de lijn.” Vijf minuutjes later komt Nys-Fan aan. “Sorry jongens, vertragingen bij de NMBS maar ik ben er!”
Molcrazy: “Kandidaten, welkom bij The Virtual Mole 3. Het spel is begonnen. Vooreerst moeten jullie je gsm, portefeuille en paspoorten inleveren.” De groep dropt alles in de daartoe voorziene zwarte doos. “Jullie eerste opdracht bestaat erin een lijstje op te stellen van alle andere kandidaten. Degene die je het meest vertrouwt, zet je bovenaan. Degene die je het minst vertrouwt, zet je onderaan. Dat mogen jullie nu even doen.”
De kandidaten schrijven een briefje met 10 namen. “Nouja, hoe kan ik nou weten wie ik wel of niet vertrouw, ik ken ze toch niet” mompelt bartjel. Lucy: “Pfff, mannen zijn sowieso niet te vertrouwen maar goed.” Jelsir trekt een bedenkelijke blik na dat citaat. “Alsof vrouwen wel te vertrouwen zijn” reageert Addie. “Jongens, kom op! We zijn nog niet eens begonnen of we staan al te ruziën.” LdHmolletje maant aan tot kalmte. Even later zijn alle briefjes klaar en rekenen Daisy en MC de scores uit. Daisy: “Degene die jullie het meeste vertrouwen is … Addie!” Lester en Mollenvanger feliciteren hem, Lucy draait met haar ogen. Daisy gaat verder: “Voor de eerste opdracht moeten jullie je over vier auto’s verdelen: de gele, de groene, de blauwe en de rode. In elke auto moeten minimum twee en maximum drie kandidaten zitten. Denk goed na, jullie keuze kan belangrijke gevolgen hebben. Na overleg moet Addie als vertrouwenspersoon zeggen wie waar terecht komt.”
Mollenvanger: “Auto’s? Gaan we niet vliegen dan?”
Molcrazy: “Nu nog niet helaas.”