05u00
Na uren vliegen zet het Virtual Mole toestel voet aan de grond. De crew stapt uit. Nys-Fan: “Wow, wat een zandbak hier!” LdHmolletje: “En het is warm!” Molcrazy:”Mensen, van harte welkom in Doha, Qatar!”
06u30
Na de vlucht zijn de kandidaten en crew eerst vertrokken naar het Comfort Inn in Doha, om even op te frissen. Zo vlak voor de finale krijgt de hele groep zijn eigen kamer toegewezen.
Kamer 101: Mollenvanger
Kamer 102: LdHmolletje
Kamer 103: Rubmol
Kamer 104: Nys-Fan
Kamer 121: Molcrazy
Kamer 122: Daisy
Om half 11 staan de kandidaten eindelijk in de lobby. Nys-Fan: “Heerlijk zo’n douche, ik kan er weer tegenaan.” LdHmolletje: “Lekker saboteren bedoel je?” Nys-Fan: “Denk jij dat ik de Mol ben dan?” Mollenvanger: “Waarom niet?” Nys-Fan: “Jij doet anders ook raar.” Mollenvanger: “Ik ben heel blij dat Rubmol de executie vorige keer afkocht, maar €4000,- is wel heel veel geld. Rubmol: “Tsja, ik gun het jullie nu eenmaal.” Molcrazy: “Niet is wat het lijkt in dit spel. Maar vanaf nu weer focus op het spel, we gaan naar de locatie van de volgende opdracht!”
12u00
De kandidaten zijn per jeep op weg. Ze rijden middenin de woestijn. De flesjes water vinden gretig aftrek. Nys-Fan, die achter de chauffeur zit, trekt het even niet. “Het is zo warm!” Hij trekt z’n shirt uit. Mollenvanger, die naast hem zit, zet zijn zonnebril op tegen de felle zon, zonder kan hij niet in zijn molboekje lezen. Rubmol, die naast de chauffeur zit, laat het gaan en probeert nog wat uit te rusten, terwijl LdHmolletje, die achter hem zit een pak ijs in z’n nek legt om af te koelen.
12u20
De kandidaten zijn gearriveerd op het Losail Internationl Circuit. Daisy: “Kandidaten, welkom. Op dit circuit wordt jaarlijks de openingsrace van de Moto GP gehouden. De motoren zijn er nog niet, maar wij gaan ook een rondje op dit circuit rijden. Ik wil graag dat jullie je in groepjes van twee splitsen.” De volgende verdeling komt tot stand.
Team 1: Nys-Fan en LdHmolletje
Team 2: Rubmol en Mollenvanger
Daisy: “Oké. Jullie gaan zoals gezegd een rondje op dit circuit rijden. Maar niet met een auto, en ook niet met een motor. Molcrazy, kom maar tevoorschijn!” Molcrazy rijdt het circuit op, op een … tandem! Daisy: “Jullie gaan straks als duo op de tandem en moeten een rondje rijden. Simpel, zou je denken, ware het niet de voorste kandidaat geblinddoekt wordt. Hij moet dus volledig vertrouwen op de kandidaat achter hem. Onderweg hebben wij 10 punten op het circuit gemarkeerd waar jullie als duo overheen moeten rijden. Als beide duo’s over een bepaalt punt rijden, komt er €300,- in de pot. Elk punt dat door beide duo’s gemist wordt, kost de pot €300,-. Al je een punt eenmaal voorbij bent, mag je niet meer terug.”
“In het gunstigste geval winnen jullie straks €3000,-. Maar goed, de Mol bevindt zich onder jullie en gezien de verloop van het spel tot nu toe is alles mogelijk, dus ik wens jullie veel succes! O ja, voor het duo wat de snelste tijd neerzet is er nog een extra beloning.” Rubmol en Mollenvanger worden door Molcrazy meegenomen, zij mogen niet zien wat LdHmolletje en Nys-Fan doen.
Nys-Fan en LdHmolletje zijn er snel uit qua verdeling. Nys-Fan wordt geblinddoekt en stapt voorop de tandem, terwijl LdHmolletje achterop plaatsneemt. Molcrazy: “Mannen, veel succes. Klaar voor de start?” Daisy blaast op de toeter en het duo sprint er vandoor. Nys-Fan: “Geef jij aan als ik moet remmen?” LdHmolletje: “Ja!” Het duo heeft duidelijk z’n zinnen gezet op de beloning.
LdHmolletje: “Rustig aan, we gaan hier met de bocht mee naar rechts. Nys-Fan remt iets af, maar gaat toch met een dusdanige snelheid de bocht in, dat het duo pardoes het eerste geldpunt mist. LdHmolletje: “Geeft niks, doorrijden!” Het duo rijdt door. LdHmolletje: “Rustig remmen, zo dadelijk een scherpe bocht linksaf.” Nys-Fan haalt zijn voeten van de trappers, waardoor LdHmolletje bijna zijn evenwicht verliest. Ze blijven nog net overeind. LdHmolletje: “Dat moet je niet doen!” Nys-Fan: “Sorry.” In bijna stilstand gaan ze door de bocht. LdHmolletje: “O, iets naar rechts, hier is een geldpunt.” Ze rijden over het geldpunt heen. Daarna gaat het gas er weer op. LdHmolletje stuurt Nys-Fan goed richting de punten en de snelheid wordt behouden. Zonder problemen rijdt het duo over geldpunt 3, 4, 5 en 6.
In een flauwe bocht naar links ligt het volgende geldpunt. Door de hoge snelheid komen Nys-Fan en LdHmolletje echter vanaf de verkeerde kant de bocht uit. LdHmolletje: “Bijsturen!” Nys-Fan geeft een ruk aan het stuur, maar ze missen het geldpunt en belanden in het gras. Gelukkig blijven ze overeind en LdHmolletje navigeert Nys-Fan weer het circuit op. Geldpunt 8 en 9 worden wel geraakt. Nys-Fan: “Volgens mij zijn we goed bezig!” LdHmolletje weet even niets uit te brengen, hij zit aardig stuk.