Even elf pagina's bijgelezen en ik weet nog niet echt wat ik van de aflevering moet vinden. De spelletjes waren waanzinnig en het onderhandelingsspel is heel sterk, maar ik baal echt heel erg dat al het geld weer weg is en sowieso baal ik heel erg dat er een opdracht is waarbij al het geld weg kan zijn. Dat maakt alles van daarvoor namelijk dubbel en de mol kan zijn best doen bij opdrachten want die gaat dat in aflevering vier wel weer rechtzetten. Maar ik wil gewoon de pot zien groeien, en na aflevering 4 op nul euro vind ik gewoon niet kunnen. Dan vind ik de veiling nog eerlijker, want dat ging in kleine aantallen eraf. Maar hier was het gewoon in één keer, alles helemaal weg. Vind ik echt niet leuk. Maarja, zo is wel het spelletje...
Daarnaast baal ik dat IJsland wordt verlaten terwijl ze er nog bijna niks van hebben gezien. In aflevering 1 zegt Art: "het land van de geisers, vulkanen" etc. Oké, welke geisers en vulkanen dan? Je gaat toch niet naar IJsland zonder de geisers te zien? Volgens mij is dat een an de dingen waar IJsland om bekend staat. Misschien dat het nog komt in 5, maar ik vermoed dat ze echt aan het begin van aflevering 5 IJsland verlaten.
Wat ik ook jammer vond was dat er te vaak één persoon in een sleutelpositie werd geplaatst. Dit keer Marit bij het snorkelen. Vorige keren Maarten en Marit in de toren, Maarten bij de rooksignalen, Frits en Dio bij de auto's. Te kleine groepjes is te makkelijk mollen, vooral eenlingen. Dat vind ik een beetje jammer soms. Ik zie dan liever opdrachten zoals vorig jaar de steengroeve of de jeeps waarbij ze allemaal wel redelijk bij elkaar zijn of toch in elk geval interactie hebben.
Verder vond ik de opdrachten wel heel mooi. Vooral het snorkelen, alhoewel ik het wel jammer vond dat net nadat Maarten weg is er een zwemopdracht komt... Maar die opdracht was wel heel mooi vond ik.
De fietsopdracht vind ik ook heel goed, een opdracht waar echt iets te analyseren valt. Een echte puzzel namelijk, en wie bij welk bord hoort was eenvoudig genoeg zodat iedereen in principe wel kon meepuzzelen. Goeie opdracht, en ben erg blij dat die gelukt is. Vond Marit wel erg duidelijk aan het mollen. William en Hadewych deden het volgens mij goed. Tim deed volgens mij niet zo veel. Anne-Marie kon volgens mij niet zo veel doen.
De onderhandelopdracht - jammer dat er twee niet mochten meedoen, het was leuker geweest als alle zeven kandidaten hadden onderhandeld. Dan was het echt een groepsopdracht geweest waarbij iedereen schuldig kan zijn. Nu zijn Marit en William gevrijwaard van verdenkingen op basis van die opdracht. En dat vind ik toch jammer.
Maar het is wel een mooie aflevering met spannende opdrachten en ik weet vrijwel zeker dat mijn vriend met wie ik morgen ga kijken dit soort psychologische spelletjes geweldig gaat vinden.