Beste strategie is zoveel mogelijk inzetten op groen en zelf voor Rood stemmen, slechtste wat er kan gebeuren is dat de pot gelijk blijft en de kans dat er geld bijkomt is niet aanwezig.
In de strategie die jij beschrijft vergeet je dat er op een gegeven moment een "overtuigde" rood stemmer tegenover een "overtuigde" groen stemmer komt te zitten. En gok dan maar eens wat het wordt. (bv in het echte voorbeeld, als liebeth de mol is: tim overtuigd van groen en frits van rood zitten samen in het laatste gesprek)
Het scenario dat jij beschrijft is tactisch misschien slim, maar is mijns inziens niet doorgevoerd in de onderhandelingen. Het scenario waarin de mol 'groen' heeft afgesproken en naar 'rood' switcht heeft namelijk tot gevolg dat er
twee kandidaten van 'rood' naar 'groen' zijn gewisseld. Zoals al vaak aangegeven, geen slimme wissel als kandidaat. Terugkijkend naar de onderhandelingen kom ik tot 4, voor mij, aannemelijke analyses. Uitgangspunt is het feit dat er iemand van 'rood' naar 'groen' is geswitcht, en dat is met al deze scenario's te verklaren.
1. Liesbeth is de mol. Zij spreekt eerst groen af, en vervolgens rood. Hiermee zet ze Frits klem: Frits weet dat unaniem groen niet mogelijk is, dus
moet hij in het laatste gesprek aansturen op meerderheid rood. Vervolgens stemt Liesbeth zelf groen om een meerderheid groen te creeëren.
2. Frits is de mol. Hem wordt duidelijk dat zowel Liesbeth als Tim unaniem 'groen' hebben besloten in het eerste gesprek. Hij mag aannemen dat er dus twee stemmen voor 'groen' komen, en kan de kaarten nu uitspelen. Omdat zowel Liesbeth als Tim zelf het besluit naar 'rood' sturen gaat hij hierin mee. Dat een van beiden deze afspraak niet nakomt lijkt onwaarschijnlijk, maar om extra zekerheid te hebben benadrukt hij de keuze nog eens bij Tim. Vervolgens stemt hij zelf 'groen' om zo tot de meerderheid groen te komen.
3. Tim is de mol. Hoewel het hem niet duidelijk is hoe de kaarten precies liggen, lijkt het waarschijnlijk dat hij Frits kan vertrouwen op zijn stem voor 'rood'. Omdat hij niet weet wat er in het andere gesprek is besloten stemt hij zelf 'groen'. Hiermee kan hij een eventueel twijfelende kandidaat nog opvangen. Dit blijkt achteraf een goede gok - de meerderheid is groen.
4. Tim is een
kandidaat. Hiervoor citeer ik een eerdere post van mij:
Uitgaande van het scenario: Waarom spreekt een kandidaat rood af en stemt deze uiteindelijk groen?
Tim zou hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn als kandidaat. Hij weet namelijk dat hij in het eerste gesprek groen heeft afgesproken. Hij hoort van Frits (uitgaande van wat er in de aflevering te zien is) niet dat hij al eerder 'rood' heeft afgesproken. Frits zegt namelijk dat de drie dames groen zullen stemmen, maar dat een van hen (de mol) zich zal bedenken om de proef te saboteren. Hieruit zou Tim op kunnen maken dat Frits al eerder over groen heeft gesproken, en dat hij informatie heeft gehad dat de 3 dames op groen stemmen. Mocht Tim vervolgens Frits verdenken als mol, dan kan hij zich afvragen of Frits wel daadwerkelijk rood gaat stemmen. In dat geval brengt een groene stem van Tim de score op 5x groen. Dit kan hij ook best gokken, want als Frits bij rood blijft maakt het niet uit of de score dan 3-2 of 4-1 voor groen wordt: de pot gaat in beide gevallen leeg. Het is dan merkwaardig dat hij uberhaupt 'rood' afspreekt met Frits.
Misschien niet voor de hand liggend, maar ik denk dat het niet uit te sluiten is. In dit geval moet Frits echter wel sterk verdacht worden door Tim.
Vooral dit laatste scenario is interessant, omdat dit inhoudt dat de mol zich gewoon aan zijn/haar afspraak heeft gehouden óf niet bij de onderhandelingen aanwezig was. Daarnaast is er natuurlijk nog het scenario dat bijv. Liesbeth zich bedenkt tijdens het wachten op de stemming.
N.B: veel van deze punten zijn her en der al besproken, dus het wordt een beetje een herhaling van zetten. Dit is in ieder geval mijn huidige kijk op het geheel.