Absoluut! Dat mag inderdaad gezegd worden.
@FenikXII btw Aangezien de mol (het diertje) in de Nederlandse taal mannelijk is, ga ik er vanuit dat jij één van de dames verdenkt?
Dat heb je goed gezien! Voorlopig nog wel ja. Maar wie? Dat is een andere vraag. Ga de komende dagen alles eens op een rijtje zetten en misschien stap ik dan wel weer af van dat idee. Ik merk dat ik vandaag al, na een eerste herevaluatie al heel anders begin te denken over sommige kandidaten.
Maar van in het begin heb ik het gevoel dat het een vrouw is. Die eerst indruk krijg je niet snel weg. Vind het spijtig dat Marit niet deelnam aan de onderhandelingen. Dat had waarschijnlijk mijn verdenking op haar nog meer gevoed. Ik vind haar nogal buiten de groep staan, en toch kiezen ze haar als penningmeester? Ze vertrouwen haar, maar ik dus nog altijd niet.
Anne-Marie komt ook weer meer naar voren als Mol. Het zou bv. perfect kunnen dat de Mol gewoon van in het begin groen stemde omdat die vermoedde dat een paar enkelingen (maar geen meerderheid) toch rood gingen stemmen. De ideale positie voor een Mol vind ik daar van in het begin vasthouden aan je standpunt, al ik geloof wel dat de Mol op elke positie kan scoren.
Liesbeth, daar krijg ik geen hoogte van. Ik zie geen Mol in haar die anderen wel in haar zien. En dan is er nog Hadewych, ja da's een moeilijke: ook al met jouw uiteenzetting in het achterhoofd, al in de eerste aflevering een reactie van een kandidaat op haar groen scherm, al blijf ik twijfelen. Zij blijft ook nogal op de achtergrond, doet veel goeie dingen, maar ze zat, zo zegt ze zelf althans, in het kamp dat groen stemde, weliswaar met de naïeve gedachte dat de groep unanimiteit ging bereiken. Maar de pot blijft wel leeg en als ze groen stemde is zij daar mede-verantwoordelijk voor.
Nu, als het geen vrouw is mag ik hopen dat ik op tijd ga durven switchen. Van de mannen, daarvan geloof ik in zekere zin alleen Frits. Of geloofde ik zou ik moeten zeggen want ik plaats meer en meer vraagtekens bij zijn sluwe spelletjes. Hij sluipt wat naar boven op mijn Mol-shortlist. William vind ik meer een nepmol dan een echte Mol.
En blijft dus over Tim en die heeft ondertussen wel al meer goeds gedaan maar hem verdenk ik ook ervan in het kamp groen-stemmers te zitten. Als kandidaat zou dat overigens niet te begrijpen zijn. Dan handelde hij ofwel uit sympathie voor Marit & William, ofwel uit pure lompigheid. Het zou toch redelijk onhandig zijn dat als je Frits of Liesbeth verdenkt je even tegen hen gaat stemmen en dus voor groen gaat terwijl hij in dat geval voor rood moet gaan. Die laatste denkpiste laat me niet los. Tim en Liesbeth rood en Frits groen? Stel je voor! Misschien heeft Tim gewoon een domme fout gemaakt?
Als hij kandidaat is dan hou ik het op de sympathieke jongen die gaat voor de hele groep samen te houden. Maar daar zou ik persoonlijk toch geen 10800 EUR voor vrijmaken hoor.
Maar het probleem met Tim is dat hij zo wispelturig is, je kan er volgens mij niet achterkomen wat hij nu precies doet, hij verdenkt namelijk Frits, Liesbeth én Anne-Marie. Hij zat dus duidelijk met een écht duivels dilemma. Wie moet hij nu geloven, Frits en Liesbeth of toch maar Anne-Marie. Lijkt me een erg moeilijke en verwarrende keuze als al je Mollen iets anders doen.
Ik zou neigen te denken dat de Mol de meeste informatie ter beschikking heeft. Enkel Frits en Tim kunnen daar beroep op doen. Frits wist wat Liesbeth ging doen, hij hoorde via Liesbeth wat Hadewych zou doen, hij wist wat Tim ging doen, en via Tim hoorde hij van zijn afspraak met Anne-Marie. De Mol kan dan op het laatst perfect switchen van rood naar groen, en zo weet die met zekerheid te zeggen hoe de uitslag gaat uitpakken. De beslissende stem is in dat geval voor de Mol. Hetzelfde geldt in mindere mate voor Tim. Tim weet van Anne-Marie dat ze groen stemt en hij krijgt via Frits info over Liesbeth én Hadewych.
Je zou kunnen zeggen dat Frits en Tim nooit hadden kunnen weten wat Anne-Marie en Hadewych gingen beslissen maar ze verdedigden in hun vorige gesprek een groene stem, dus ze zouden al een inzicht moeten krijgen à la Liesbeth om nog te gaan switchen. De kans was dus groot dat ze bij hun standpunt bleven. En dat deden ze ook want ze stemden groen. Want de pot moest leeg.
Bij de onderhandelingen ben ik geneigd te denken dat we richting Anne-Marie, Frits of Tim moeten kijken voor het leegmaken van de pot. Als strategie voor een Mol lijkt het me het handigst als je bij je standpunt blijft van in het begin (Frits, Anne-Marie, Hadewych). Dat komt overtuigender over en dan hoef je later niet meer gaan uitleggen waarom je bent geswitcht. Op de een of andere manier komt Hadewych wel oprechter over dan Frits en Anne-Marie.
Van de vrouwen vind ik dus nog steeds Marit en nu ook Anne-Marie het meest verdacht. Van de mannen, Frits en Tim.