In het munitiedepot is een grote AM te zien, zal wel ongetwijfeld al gezegd zijn. Liesbeth blijft al snel achter, zou vreemd zijn voor een Mol. Marit daarentegen bleek een godsgeschenk voor een Mol. Na het vertrek van Marit in Almeria schreef De Mol in haar dagboek "achter Marit kon ik me verschuilen". Dat kan slaan op zowel Hadewych en Anne-Marie. Hadewych omdat Marit haar vertrouweling was, haar maatje in het spel. Anne-Marie omdat ze letterlijk bij Marit achter op de tandem zat. Zij hoefde niet veel meer te Mollen want Marit deed er alles aan zodat de opdracht zonder veel problemen zou mislukken. Getuige haar Molbiecht: "Marit, je was enorm aan het mollen in deze opdracht". Maar blijkbaar is er dan toch iets misgegaan, want de Mol maakte hier een inschattingsfout, omdat ze net op tijd het geld binnenhaalden. Ik heb de indruk dat dit vaker gebeurd is. Gewoon de groep die de Mol te slim af was. Dat pleit wel niet echt voor Hadewych als Mol want zij had een van de twee eindposities, de uitkomst van de opdracht werd dus voor haar bepaald.
Het helpt mij trouwens niet echt dat Anne-Marie en Hadewych (twee van mijn verdachten over de hele serie) zoveel in elkaars buurt vertoeven tijdens de opdrachten. Bij het snorkelen kon ik er helemaal niet aan uit wie nu de storende factor was. Voor mij is het wel duidelijk dat de Mol in hun team zit. Hun tactiek was nl. het slimste. Zo duidelijk mogelijk overbrengen naar Marit toe zodat zij het hele schema probeert over te nemen. Ongetwijfeld zat er sowieso een dikke fout in hun lijstje. Maar wie daarvoor verantwoordelijk was? geen idee.
Dan de onderhandelingen. Ik weet dat het nogal een controversieel idee is maar ik heb altijd gedacht dat Tim als kandidaat groen heeft gestemd, simpelweg om zijn Mollen uit te testen. Hij leek ook erg te twijfelen of hij de groep zou redden of de executie zou laten doorgaan. Hij had er echter de perfecte gelegenheid voor. Al zijn verdachten zaten in twee kampen en met twee van hen mocht hij zelfs overleggen. En via Frits wist hij dat Liesbeth, een andere verdachte van hem, rood ging stemmen.
Als Tim nu groen zou stemmen, wist hij of Anne-Marie deed wat ze zei, of Frits rood stemde zoals hij zei, en of Liesbeth zich aan haar woord zou houden tegenover Frits. Maar het gevolg is dan wel dat de pot leeg is. Persoonlijk vind ik dat nog niet zo dom. Op die manier krijg je als kandidaat unieke informatie waar een ander niet aan kan komen. Die pot geraakt later wel weer vol, het was nog maar de vierde aflevering, en eigenlijk de derde, want ze hadden toen toch nog niks verdiend. Dus als je het zo bekijkt zo ik zo'n actie misschien ook wel overwegen als je in het spel zit.
Hoewel hier veel tegenkanting kwam tegenover het standpunt dat Tim groen stemde heb ik hier altijd in geloofd. En ik denk dat Tim stiekem het niet over zijn hart kreeg om Marit en William er op deze manier uit te werken ook al ging zijn actie wel de pot leeg. Ik denk ook dat de titel van de aflevering op de derde groen-stemmer slaat. 'Iemand anders' zorgde ervoor dat de pot werd geleegd.
De beste tactiek voor een Mol is volgens mij van in het begin groen of rood stemmen en daar dan aan vasthouden. En waarom stemt een Mol groen van in het begin? Nadien hoef je ook geen verhaaltjes hoog te houden, je hoeft niet te liegen, het perfecte alibi om in het beste geval, want volgens mij was het ook voor de Mol een verrassing, de pot te kelderen. Kijk maar naar Liesbeth bv. zij moest zich naderhand verantwoorden. Hadewych en Anne-Marie hadden daar niet zo'n problemen mee.