Deze is speciaal voor Malcolm en Arco Mol Fan, de twee grootste Pretpark-ologen van dit forum, bij mijn weten.
Het artikel stond op de dag dat jullie in de Efteling waren, bij ons in de krant. Ik heb het daaruit dus letterlijk overgenomen, gewoon geplakt, dus. Wellicht kent een van jullie deze jongedame van naam?
Nieuws - Bijlagen - Wegwijs
WELK karretje van achtbaan IS het snelst?
Vraagt: Resi Heijnens
Uit: Cadier en Keer
Resi Heijnens uit Cadier en Keer is een fanatieke 'achtbaanster'. Ze heeft al vele duizelingwekkende afdalingen en loopings achter de rug, van Six Flags tot Disneyland, onder het motto hoe hoger, hoe harder, hoe beter. Zelf zit ze het liefst helemaal voorin of achterin. ,,Maar gaat het achterste karretje van een achtbaan nu eigenlijk harder dan het voorste?'', vraagt zij zich af.
Iedereen heeft zo zijn voorkeur: voor, achter of midden in de achtbaantrein zitten. Voorin is het vooral eng, omdat je alles goed kunt zien. Iets voor de echte fanatiekelingen dus. Mag het ietsje minder dan kun je het beste in het midden gaan zitten, want daar is het treintje het meest stabiel. Het laatste karretje is extra spannend, omdat dat wagentje op bepaalde momenten inderdaad de meeste snelheid maakt.
Bij een achtbaan gaan de allereerste karretjes van het treintje langzaam over het hoogste punt heen, om vervolgens aan die befaamde snoekduik, de diepte in, te beginnen. Als het eerste karretje al accelereert, moeten de laatste wagentjes nog over het hoogste punt heen. Die laatste stijgende karretjes remmen de dalende nog wat af. Het achterste klimmende karretje daarentegen wordt omhooggesleurd door de vallende wagentjes en gaat dus nog vóór het hoogste punt al harder dan het eerste karretje even eerder op diezelfde plek. Daardoor is op de top een zogenoemde uplift - iedereen kent het gevoel bijna uit het zitje te vliegen - bijna onvermijdelijk. Na de top neemt de snelheid dan verder spectaculair toe in de afdaling.,
Toch is er ook een plek waar het voorste karretje sneller gaat. Dat is op het laagste punt. Het eerste wagentje heeft daar een enorme vaart, voortgestuwd door de trein die erachter nog naar beneden komt. Het laatste wagentje komt langzamer voorbij dat laagste punt, omdat het voorste deel alweer aan de volgende klim is begonnen en daarmee het achterste karretje afremt.
Al met al kunnen de echte thrill seekers het beste achterin gaan zitten voor een heftige rit. Immers, de achterste karretjes suizen het hardst langs de steile hellingen naar beneden.
Bron: Dagblad de Limburger, zaterdag 23 augustus 2003