Er zijn al 1001 analyses op los gelaten, maar voor wie er geen genoeg van kan krijgen is dit overzicht waarin ik heb uitgeschreven wat we tijdens de onderhandelingen te horen/zien krijgen misschien handig.
Afl. 4: De onderhandelingen 1. Liesbeth - Hadewych Liesbeth: "Volgens mij is de kernvraag van deze opdracht: hoeveel is de groep ons waard?" Hadewych: "Ik ben er heel erg voor dat iedereen doorgaat." (..) Liesbeth: "Dus we moeten iedereen overtuigen van unanimiteit." Hadewych: "Ja." Liesbeth: "Voor het niet doorgaan van de executie. Dan komt er 3000 euro in de pot en dan hebben wij de groep compleet." Hadewych: "Dan gunnen we dat iedereen blijft." (..) Ze schudden handen.
2. Tim - Anne-Marie Tim: "Wat wil jij?" Anne-Marie: "Ik gun het iedereen. Ja, absoluut." (..) Tim: "Als jij de Mol bent ga je dadelijk eh, anders stemmen." Anne-Marie: "En jij? Als jij de Mol bent?" (..) Tim: "Dus dan stemmen wij voor niet doorgaan." Anne-Marie: "Ja."
3. Frits - Liesbeth Liesbeth: "Volgens mij is het zo: we moeten proberen de unanimiteit voor het niet doorgaan van de executie te bereiken. Daarmee lopen we wel een risico, want als de Mol dan gaat stemmen voor het doorgaan van de executie dan is de meerderheid voor niet doorgaan, eh... (Liesbeth duikt ineen met de handen in het haar.) Wow dit is een lastige!" Liesbeth in biecht: "In mijn tweede gesprek met Frits begreep ik pas echt, viel het kwartje pas echt dat unanimiteit natuurlijk nooit ging lukken." (..) Liesbeth: "Als we er van uitgaan dat we de Mol niet kunnen vertrouwen..." Frits: "Daar zou ik maar van uitgaan." Liesbeth: "En de Mol weet dat wij allemaal unanimiteit willen, dan ga de Mol zeker daar niet in mee en dan zijn we al ons geld kwijt." (..) "Dus dan is the next best thing is dan de meerderheid voor het doorgaan van de executie." Frits: "Ja." Liesbeth: "Dat kost ons niets, maar dan zijn we wel of Marit of William kwijt." Liesbeth in biecht: "Dus toen hebben wij gekozen voor het minst kwade van de overige, namelijk laten we de executie dan maar doorgaan, en dan hopen dat er niets uit de pot verdwijnt."
4. Hadewych - Anne-Marie / 5. Tim - Frits Hadewych: "Ik heb met Liesbeth al gesproken." Anne-Marie: "Ik met Tim." Hadewych: "Wij waren het er unaniem over eens dat we het niet laten doorgaan de executie, dus dat iedereen blijft." Anne-Marie: "Ja, wij ook." Hadewych: "Jullie ook?" Anne-Marie: "Ja."
Frits: "Het mooiste resultaat voor de Mol is als een meerderheid stemt voor niet doorgaan. Want dan gaat alles uit de pot." Tim: "Ja." Frits: "Wat was je zelf van plan om te stemmen?" Tim: "Niet doorgaan." Frits: "Niet doorgaan. En dan desnoods maar al het geld kwijt en dan houden we er twee mensen bij?" Tim (lacht twijfelend): "Ja."
vervolg 5. Tim - Frits Tim: "We kunnen ook gaan voor doorgaan." Frits er doorheen: "Het is alles of niks." Tim: "Jij en ik." Frits: "En dan?" Tim: "Als wij gaan voor doorgaan, en de Mol gaat ook voor doorgaan, gaat de executie door, geen geld." Frits: "Ja. We zijn wel één iemand kwijt. Ja ik vind dat niet zo bezwaarlijk, maar..." Tim (zucht): "Nee dat weet ik..." Frits: "Maar dan moeten wij allebei voor doorgaan stemmen, en dan doet de Mol: of Liesbeth of Anne-Marie of Hadewych, dat ook, dan hebben we een meerderheid voor doorgaan, houden we al het geld in de pot, en dan raken we één iemand kwijt." Tim: "Ok." Frits: "Ja? Dus doorgaan." Tim: "Ja." Frits: "Ja?" Tim: "Ja." Frits: "Niet meer op terug komen dan hè, (Tim: "Nee, nee.") want dat zijn we alles kwijt." Tim maakt een zenuwachtige en twijfelende indruk (lacht, sluit ogen, gooit hoofd omhoog) en schudt de hand van Frits.
De volgorde waarin we de kandidaten zien stemmen is: Hadewych, Tim, Liesbeth, Frits, Anne-Marie. Uitslag: groen, groen, rood, rood, groen: 3 groen, 2 rood. De executie gaat niet door en de pot gaat van 10.800 euro naar 0.