Iemand had het al elders gepost, maar ik kan het ff niet meer vinden (wellicht opgeruimd in de grote schoonmaak van malcolm) kan iemand de vragen ff posten aub?
Je hebt dit vanmiddag gelezen onder mijn topic (die sinds kort door moderator aangepast en opgeschoond is en nu 'spannende televisie' heet). Speciaal voor jou hier dus nogmaals in verkorte vorm.
Analyse van de dilemma vragen:
De eerste opdracht van de laatste aflevering lijkt op het eerste gezicht weinig interessant om de mol op te sporen. Toch zijn er een aantal opmerkelijkheden. Hierbij mijn analyse.
Ik bekijk hier de situatie van de afgezonderde kandidaat. Dus wat we niet in beeld gezien hebben en zet zijn/haar antwoorden af tegen de verdenkingen van mol.
Ik heb een heel donkerbruin vermoeden dat de eerste 2 vragen en de antwoorden daarop door Angela altijd zo worden uitgelegd dat ze altijd bij de goede 2 deuren zouden zijn uitgekomen maar ik ga er hier even van uit dat dit toch eerlijk is gegaan.
Als eerste dus Elise.
vraag 1) Aan wie zou je je diepste geheim niet toevertrouwen? = Chandrika.
vraag 2) Met wie wil je de laatste dag op aarde niet doorbrengen? = Ron.
vraag 3) Naar wiens dagboek ben je het minst nieuwschierig? = Ron.
Elise verdenkt Chandrika als mol. Het is dan een beetje vreemd om ervoor te kiezen om de laatste dag op aarde met de mol door te brengen.
Dat ze nieuwschierig is naar het dagboek van de mol kan ik me wel weer voorstellen.
Het meest opvallende van deze 3 vragen is dat ze alle 3 negatieve vragen zijn (wie NIET? , wie het MINST?).
Ron en Chandrika beantwoorden de laatste vraag fout.
Als tweede was Chandrika.
vraag 1) Wie zou ze wel willen zijn? = Ron.
vraag 2) Wie zou er het makkelijkst overspel spelen? = Elise.
vraag 3) Wie zou in een restaurant de rekening niet oppakken? = Elise.
Chandrika verdenkt Ron als mol.
Ze zou dus best graag eens de mol willen zijn?
Meest opvallende aan deze vragen: ze zijn lang niet zo moeilijk als de vragen van Elise en Ron. 1 keer een negatieve vraag.
Als derde Ron.
vraag 1) Wie geef je een spuit tegengif tegen een dodelijke slangenbeet? = Chandrika.
vraag 2) Wie is het meest afgunstig als je een miljoen wint? = Elise.
vraag 3) Wie kan het best recht in je gezicht over iets balangrijks liegen? = Elise.
Ron verdenkt Elise als mol.
Zijn antwoorden komen dus volkomen overeen met zijn verdenking.
Geen enkele negatief gestelde vraag.
Conclusie (een voorzichtige).
Elise krijgt heel vreemde negatief gestelde vragen voorgeschoteld en beantwoord ze niet consequent volgens haar mol theorie.
Chandrika krijgt 2 wat makkelijker vragen en geeft aan best wel mol (of man) te willen zijn.
Ron krijgt moeilijke vragen maar beantwoord ze volledig volgens zijn mol theorie.
Waar was te mollen?
De vragen van Elise waren zo absurd gesteld dat het heel makkelijk in de haast verkeerd beantwoord kan worden. Dit maakt het makkelijker voor een mol en moeilijker voor kandidaten. Omdat er 3 vragen zijn heeft Elise als mol hier het meeste voordeel aan (1 keer fout is al mis).
Ron overtuigd Chandrika en Elise beide bij het beantwoorden van zijn mening en die blijkt uiteindelijk dus ook goed te zijn. Door Ron is er hier geld verdiend (niet echt mollig).
De leugenvraag aan Ron is het meest verdacht volgens mij.
Volgens Elise kan Chandrika beter liegen dan zij. Een dag ervoor zei Elise nog tegen dezelfde Chandrika dat ze nog nooit iemand zo slecht heeft zien liegen!?
Gelukkig is Chandrika slim genoeg om dit ook te bedenken en ze brengt Elise (met lichte tegenzin) op andere gedachten en ze bellen bij het goede huis aan en vinden Ron.
Een lang verhaal weer en weinig harde bewijzen, sorry daarvoor maar,.. it's a dirty job and somebody got to do it.
Okee, ik weet het, ik heb Elise is de mol oogkleppen op maar zelfs bij deze opdracht vind ik haar er het meest verdacht uitkomen.
Game on,
De Zonnekoning