Ach op zich hoeft die pot helemaal niet leeg. Dat ligt gewoon aan het feit dat er twee nogal domme naïeve sentimentele dames in de groep zaten, namelijk Annemarie en Hadewych, die zich niet realiseerden dat er dankzij de mol natuurlijk nooit unanimiteit in de groep zal zijn (tenzij je de mol misleidt, maar dat is ook lastig want je weet niet wie het is) en die graag de groep bijeen wilden houden (hoe stom kun je zijn? je hebt de kans om een tegenstander te elimineren en je doet het niet?)
Die domme naïve sentimentele dames kunnen zoals eerder al is aangegeven misschien wel superslim zijn geweest.
De kans dat de complete groep groen stemt is hier al zo ongeveer 0% want de mol zal altijd anders stemmen, tenminste daar gaan we vanuit. Wanneer deze twee domme, naïve dames groen stemmen Zijn er sowieso 2 groene stemmen, dit betekend dat de pot gelijk blijft omdat dan de meerderheid rood stemt.
Als de pot gelijk blijft heeft de mol in iedergeval al een deel van zijn taak voldaan, namelijk geen extra geld in de pot krijgen.
Als daar nog een 3e groene stem bijkomt vanuit een andere kandidaat is de missie geslaagd, namelijk een lege pot.
Ik vind het eigenlijk wel slim om zonder goed na te denken (zo laat de montage het zien) gelijk te roepen dat je groen gaat stemmen 'omdat je de groep bij elkaar wilt houden'.
Direct gaan voor rood stemmen wekt ook argwaan, want dan ga je én een kandidaat naar huis sturen & je haalt 3000 euro uit de pot & waarvoor? Zonder doel eigenlijk dan maak je jezelf als mol toch onnodig verdacht als je voor dat scenario kiest?
Door voor het eerst genoemde scenario te kiezen 'groep bij elkaar willen houden' kweek je sympathie en wordt de verdenking juist minder.
Dus misschien zit de sleutelrol niet zo zeer bij Liesbeth, Tim of Frits, maar bij 1 van deze dames.
Ik bedoel er zal vast een reden voor zijn waarom de dames (Hadewych) ineens voorstelt om niet meer alles te willen delen.
De mol kan verwarring zorgen in de groep, maar aangezien dit toch al een mindfuckspel is kan de mol er ook easy voor kiezen gelijk op groen te gaan wetende dat er toch 1 a 2 kandidaten paranoia genoeg zijn om op rood te gaan met de gedachtegang de mol kiest nooit unaniem groen.
Doel bereikt, pot blijft hetzelfde of pot is leeg. In ieder geval geen extra geld in de pot.
Ik moet zeggen dat ik het laatst genoemde scenario eigenlijk het leukste vind. Daarbij hoeft de mol ook geen voorkennis te hebben over wie wat stemt en zijn/haar geschokte reactie kan echt zijn. Hij/zij kan er immers vanuit gaan oké ik heb 1 medestander, de pot blijft in iedergeval hetzelfde en dan 'blij' verrast zijn door het feit dat de groep zelf de pot heeft leeggegooid.