Ik heb de opdracht in het western dorp op de kaart gezet. [knip]
Frits vs. Liesbeth:
Van dit duel krijgen we heel veel niet te zien en wordt er waarschijnlijk ook flink geknoeit met de chronologie van de beelden. Frits gaat zo ongeveer het hele dorp door. Liesbeth zit ook niet stil, maar dat krijgen we amper te zien. De kans is zéér groot dat zij geld gepakt heeft bij het bovenste kistje, waar een briefje ontbreekt als Frits daar aankomt.
Bedankt voor al het uitzoekwerk, Rat! Ik heb nog eens even gekeken naar de battle Frits vs. Liesbeth, en dan met name naar wat Liesbeth in deze opdracht doet. Ik wilde namelijk checken of ze Molgedrag vertoonde.
Als Mol wil je zo veel mogelijk geld (en eventueel jokers) laten verdwijnen. In zo lang mogelijke tijd. In het geval dat Liesbeth de Mol is, mag ze dus niet worden neergeschoten door een sluipschutter. Vóórdat ze Anne-Marie tegenkomt, zal ze daarom vast geen geld hebben gepakt: anders had ze dit kunnen laten zien en ongeschonden kunnen doorlopen, iets wat je als Mol – en ook als kandidaat – graag wilt. Volgens mij heeft Liesbeth op twee plekken een joker gepakt, namelijk 'Liesbeth 2' (op 24:27 is dit in beeld) en ook 'Frits 6' (op 25:21 is de joker al weggepakt wanneer Frits voor de tweede maal Liesbeth wegdrukt). Bij 'Frits 7' (op 25:32) drukt Frits Liesbeth voor de derde maal weg. Bij dat shot is geld verwijderd, zoals mollenvanger21 al eerder heeft opgemerkt. (Dit geld is naar mijn idee dus pas gepakt ná Liesbeths ontmoeting met Anne-Marie.) Mocht Liesbeth de Mol zijn, dan heeft ze in elk geval twee jokers en 250 of 500 euro uit het spel gehaald. Misschien nog meer, want het achtste kastje, helemaal links op de foto, is niet in beeld gebracht. Dat is in z'n totaliteit eigenlijk niet zo veel, als je bedenkt dat Frits veel meer kastjes haalde.
Twee zaken vind ik opvallend:
1) Liesbeth drukt géén enkele keer Frits weg. Als kandidaat wil je volgens mij dat je tegenstander zo snel mogelijk uit het spel ligt, maar in de lange tijd dat Frits over de vele kastjes doet, drukt ze hem geen enkele keer weg. Waarom niet? Misschien geldt de volgende redenering: als Mol kon ze sowieso niet winnen, want dan zou ze het geld dat bij 'Frits 7' werd weggehaald, in de pot brengen óf dan zou blijken dat ze het geld heeft verduisterd. Als Liesbeth kandidaat is, kan ik er geen verklaring voor geven.
2) Frits pakt een groene 250 euro (24:19), een blauwe 500 euro (25:16) en een groene 250 euro (25:18). Na afloop blijkt dat hij 1500 euro heeft opgehaald. Volgens mij houdt dit in dat hij ten minste zeven kastjes heeft gehaald. Bij 'Liesbeth 2' ligt 500 euro, dus dat kan heel goed (Liesbeth pakte daar een joker). Of het is eventueel het kastje dat niet in beeld is gebracht.
In de tijd dat Frits zeven kastjes haalt, lijkt Liesbeth er maar drie gehaald te hebben. Misschien is ze ná Frits bij 'Frits 1' en 'Frits 3' t/m 'Frits 5' geweest, maar dit is niet in beeld gebracht. Als Frits bij deze kastjes komt, zijn ze in elk geval onaangeroerd.
ConclusieAls Liesbeth een kandidaat is, is ze in beeld gebracht als iemand die maar weinig kastjes haalde. Als ze de Mol is, had ze mogelijk een andere agenda: geld (en eventueel ook jokers) wegmoffelen. Ze kan dit dan waarschijnlijk onbespied doen doordat ze een andere route loopt dan Frits. Als Mol was haar aanvaring met Anne-Marie m.i. echter wel heel gevaarlijk.