Net zoals
vorig jaar blijf ik voet bij stuk houden. De mollen uit de BN'ers reeksen vanaf 2005 kun je niet vergelijken met de mollen uit de periode daarvoor.
Dus als ik dan een lijstje moet geven aan BN'ers mollen:
1. Milouska
2. Yvon
3. Dennis
4. Kim
5. Inge/Jon/Patrick
Net zoals vorig jaar. Milouska op 1, omwille van haar originele moltactiek, dat ze al die tijd de rol van het 'domme gansje' heeft kunnen volhouden. En het feit dat niemand haar echt verdacht heeft. Yvon op 2, omwille van een eveneens originele moltactiek, door gewoon opzichtig en overduidelijk mollenstreken te leveren. Dat i.c.m. het credo van WIDM: niets is wat het lijkt geeft voor de kandidaten een geniale verwarring mee. Dus voor ons kijkers, mag het dan wel een saai seizoen geweest zijn. Ieder zo zijn mening. Ik vond het een tof seizoen, leuke kandidatengroep, mooie opdrachten èn een keer een mol die openlijk durft te mollen. Ten slotte Dennis op drie. Hij heeft ook goed de rol van mol weten neer te zetten gedurende de serie. Het seizoen zelf was ook erg mooi, alleen haalt het voor mij niet bij seizoen 5 en 6. Seizoen 5 was nieuw met BN'ers en seizoen 6 was ijzersterk. Seizoen 8, hoewel zeer fijn, daar ontbreekt voor mijn gevoel iets wat Dennis niet boven de anderen laat uitkomen.
En als ik een lijstje moet geven aan niet-BN'ers mollen:
1. George/Nico
3. Elise/Deborah
Het mag dan wel vloeken in de kerk zijn hier
(de mol der mollen naast de slechtste mol volgens velen
) Maar kijk, langs George zijn prestatie als mol kun je niet heen kijken. Hij was de eerste die echt durf had, het lef had mollenstreken uit te halen. En daarbij had hij aanzien in de groep in de vorm van: "tja, zo is George nu eenmaal". Een beetje een combinatie die Yvon deels (het lef hebben mollenstreken uit te halen) en Milouska deels (een rol je kunnen aanmeten en die rol blijven vertolken). En dat maakt hem tot een goede mol ja. Maar verder? Het land Portugal deed mij weinig, de groep eveneens. Nee, dan Schotland. Goed, Nico staat ook wat mij betreft in de schaduw van George qua mol. Maar kijk dan naar de groep, kijk dan naar het land, kijk dan naar de opdrachten! Ik heb echt genoten van serie 2. Dus ik rank de mollen niet enkel op basis van hun mol-zijn. Ik neem daar ook in mee, hoe de groep was, hoe het land was etc.
En dan kan ik wel krampachtig proberen alles in 1 lijst te schuiven.. met dit als top 6:
1. Milouska
2. George
3. Yvon
4. Dennis
5. Nico
6. Kim
Maar verder dan dit kom ik niet. Inge/Jon/Patrick aan de ene kant en Deborah/Elise aan de andere kant kan ik niet goed onderverdelen. En dat komt gewoon omdat ik blijf vinden dat je appels met peren gaat vergelijken. Ja, het is allebei fruit, maar het zijn wel twee verschillende soorten. Ja, het zijn allen mollen, maar wel van onbekende Nederlanders en bekende Nederlanders reeksen. Verder vind ik simpel een lijstje opstellen en die hier deponeren te gemakkelijk. Waarom rank jij de mollen zo? Dan snappen anderen tenminste hoe en waarom. Aan cijfers/punten geven doe ik niet, het is toch zeker geen Eurovisie Songfestival