Heb vanavond de aflevering teruggezien. Ik had een paar dingen gemist gisteren die ik nu op mijn gemak heb kunnen herbekijken. Zoals die pijl van Anne-Marie bv. Ik geraak er maar niet uit of het ten eerste haar pijl was (ze stonden allemaal op een rij en telden gezamenlijk af om te schieten), ten tweede of het kan dat ze per ongeluk raak schoot en ten derde of een kandidaat dat zou zwijgen als diegene merkt dat Anne-Marie die pijl onterecht zou claimen (Ik denk van wel als ze haar zouden verdenken tenminste want dat betekent dat je misschien De Mol van dichtbij hebt zien opereren.) Ik ben er helemaal niet zo van overtuigd als sommigen hier om haar door die ene gelukkige toevalstreffer zomaar af te strepen als Mol. En met mij ook vier van de andere kandidaten, want zij noemen haar allemaal in hun verdachtenlijstje.
Maar bon, leuke aflevering, spectaculaire opdrachten en weer een heleboel intriges zoals we dat allemaal graag hebben. Maar wat er nu zo schokkend aan deze aflevering te vinden was blijft voor mij een raadsel. Heb wel eventjes schrik gehad dat Anne-Marie of Hadewych eruit zouden gaan, en toen Liesbeth en Frits overbleven hoopte ik eerder op het optimale shockeffect met een rood scherm voor Liesbeth. Dan was hier op het forum het hek van de dam, maar helaas.
En dan nog iets, er wordt wel erg de nadruk op gelegd op de vraag of De Mol een man of een vrouw is, zowel tijdens het gesprekje tussen Hadewych en Tim over de moedermol-vraag als bij dat vrouwelijk symbool dat vlak daarna in beeld komt. Maar als dat nog niet genoeg was begint Frits er later ook nog eens zelf over (één ding is mij wel duidelijk, de Mol uit seizoen 12 is een vrouw), en vervolgens vliegt hij eruit. Ik blijf denken dat dít misschien wel eens het rookgordijn zou kunnen zijn waar de titel op slaat. Frits vliegt eruit omdat hij inzet op een vrouw, wij denken vervolgens allemaal "een vrouw is nu wel uitgesloten, De Mol is een man", terwijl dat net niet het geval is. Of het rookgordijn zou volgens mij ook nog kunnen slaan op Anne-Marie die onterecht een pijl opeist die iemand anders raak schoot. In dat geval is het een letterlijk rookgordijn aangezien ze de boel in de fik laat vliegen.
Of is het iemand anders die dat op zijn geweten heeft?
Voorlopig ga ik nog eventjes Anne-Marie op de rooster leggen, maar misschien stap ik wel over. Ik neig raar maar waar weer een klein beetje naar Hadewych. Misschien omdat ze zo uitvoerig in beeld wordt gebracht, maar er is iets met haar. Er klopt iets niet!